22 feb. 2010

Återvinn tro

Jag har ju varit på semester. Tillbringade två veckor i Indien. Där var det 30 grader varmt både i luften och vattnet, härligt.

Där jag befann mig fanns det gott om vatten, både att duscha och vattna med. Värre kan det vara på andra ställen. Det är därför POSK har anslutit sig till Svenska kyrkans fastekampanj och samlar in pengar till Rent vatten!

Nu är det fasta och Amos uppmanar till mediefasta. (Medievärlden uppmärksammar Amos fasta här>>) Mediefasta har jag ägnat mig åt i två veckor. Det var väldigt skönt faktiskt (även om det var före fastan). Å andra sidan blir det lite att gå igenom när man kommer hem. Idag hittade jag den här bilden

Artikeln handlar om en gratistidning - men jag tycker att bilden var väldigt rolig. Kanske något för svenska folket? Att återvinna sin tro!

Tro tar sig uttryck på olika sätt i världen. Förra veckan, dagen innan askonsdagen, fick jag vara med om ett sätt, då en Madonna bars från ett hus till ett annat, från en församlingsmedlem till en annan. Vi blev inbjudna att vara med. Madonnan flyttar runt hos församlingsmedlemmarna och "bor över" en natt, för att sedan flyttas vidare till nästa hus. Under högtidliga former, sånger och böner samt avfyrande av smällare, bärs Madonnan till huset och dekoreras med blommor. Efteråt bjuds alla som är där på dricka och en kaka. Allt som allt tog det ca en timme.

Jag befann mig i Goa som är ett starkt katolskt område. Men det finns även hinduer där. De lokala katolska sederna påminner mycket om de hinduiska, där man också bär omkring på sina gudabilder, smäller smällare och dekorerar med blommor och ljus.

Vi har inte riktigt dessa seder i vår lutherska tradition. Men jag kommer ihåg när jag för drygt tio år sedan var i Uppsala på palmsöndagen och vi alla fick små palmkors i händerna och sen gick vi runt hela domkyrkan (på utsidan) sjungandes en palmsöndagspsalm. Det kändes högtidligt. Ibland behöver vår tro fler uttryck än de som erbjuds i en vanlig gudstjänst.

Tänk om vi skulle gå hem till till våra varandras hem, tillsammans be för hemmet och få det välsignat. Tänk vad som kunde hända i våra närområden då - när bönen får bli än mer tydlig, när vi på ytterligare sätt kommer samman och ber tillsammans.
Då kan vi fortsätta att bygga levande församlingar och återvinna vår tro:
Kyrkans tro tar sig uttryck i en församlingsgemenskap med ett levande gudstjänstliv som centrum. Att bygga levande församlingar är kyrkans viktigaste uppgift och en gemensam kallelse till alla som tillhör kyrkan. Gudstjänsten är hela församlingens gåva och ansvar. Frivilligas ansvarstagande i gudstjänsten ska uppmuntras. Det är angeläget med ett brett utbud av gudstjänstformer för olika åldrar och livssituationer. För en kristen kyrka är tron på Jesus Kristus som vår frälsare grundläggande. Detta måste tydligt framträda så att inte evangeliet går förlorat och ersätts av enbart allmänreligiösa eller etiska frågor.

Inga kommentarer: