Schlingmann menar i intervjun att religion och politik skall skiljas åt. Men kan ändå tycka att det hänger ihop ibland. Andreas Nilsson som gör intervjun avslutar med att fråga:
Förlåt att jag tjatar, men jag tycker inte att svaret blir tydligt nog. Tycker du inte att det är konstigt, att kyrka och politik får höra ihop när det gynnar partiet, men inte annars?- Jo, det är klart att det finns många skäl som talar för att partier inte ska påverka kyrkan. Framför allt det som har med trosinriktningen att göra. Men jag skulle egentligen vilja passa på den här diskussionen just nu. För det är just det här vi ska diskutera och se hur vi hittar former för framåt. Men vår grundläggande syn är att religion och politik inte hör ihop.
Då vill jag säga så här.
Det är bra att Per Schlingmann tycker att moderaterna som parti inte skall lägga sig i kyrkan. Det är precis så som POSK tycker också. Moderata samlingspartiet eller Nya Moderaterna skall inte engagera sig i kyrkopolitiken. Men kristna moderater skall givetvis ställa upp och engagera sig i kyrkan. De skall ta med sig sin erfarenhet, sina kontakter, sina påverkansvägar och använda dessa för att engagera sig för Svenska kyrkan. (Precis som socialdemokrater, kristdemokrater, vänsterpartister eller vilket parti man nu kan tänkas tillhöra, skall få engagera sig). Men det är inte partiet som skall bestämma vad som skall tyckas i kyrkan.
Och då hoppas jag att Schlingmann också tar fasta på sin åsikt och verkligen skiljer på partiet och på kyrkan. För det klingar falskt när han samtidigt säger:
Men det är också så att de som representerar oss på kyrkomötet utgår från vårt kyrkopolitiska program som partiledningen antar.
Att moderaternas partiledning skall bestämma vad de kristna moderaterna skall driva för frågor i kyrkomötet är ganska underligt. Tar moderata partiledningen också fram program för muslimska moderater? Judiska moderater? Budhistiska moderater? Frikyrkliga moderater?
I förra numret av kyrkans tidning (6/10) kunde man läsa om Eva-Maria Munch (POSK) och Sofija Pedersen Videke (S) som har helt olika uppfattning om partiernas inblandning i kyrkopolitiken. (om du är inloggad på Kyrkans tidning kan du läsa artikeln här>>) Martin Garlöv bloggade om detta här>>
Låt oss hoppas att kyrkovalet 2013 innebär ett val där vi är fria från partierna. Ett val där våra medlemmar röstar på lokala namn i den lokala församlingen och att de andra valen (stift och kyrkomöte) är indirekta val. Låt oss hoppas att vi vågar tänka i helt nya banor och bryta upp en osund inblandning i kyrkan. Låt oss hoppas att människor ställer upp som fria, kristna människor, oavsett sin politiska färg, för att ställa sina gåvor och erfarenheter till förfogande i Kristi kyrka.
5 kommentarer:
Har ställt frågan till Moderata Samlingspartiet, skrivit insändare, bloggat.
Allt för att försöka få Moderaterna ( som är mitt parti) att inte nominera och lägga fram en valsedel i Moderaternas namn. Svaret var " alla andra gör det ju".
Per Schlingmanns roll i denna fråga har enbart en uppgift "(Allt vi gör skall leda till omval". Det har inget med Ideologi eller Teologi att göra. Som medlem av Svenska Kyrkan ser jag helst att listor till Svenska Kyrkans val skulle vara opolitiska.
En lista i varje församling med enbart personnamnen på kandidater. Indirekta val till Samfällighet och Stift och Kyrkomötet.
Själv röstar jag i den sekulära världen på Moderaterna.
Hej Leif
Roligt att höra att du försöker påverka moderaterna "från insidan". Droppen som urholkar stenen.
Jag läste att socialdemokraterna kör två listor i kommunalvalet i Jönköping. En med socialdemokrater och en med broderskapare. Det är ju en annan variant på temat…
http://kristenvanster.wordpress.com/2010/02/23/kristna-socialdemokrater-har-egen-lista-i-kommunvalet/
Hej Carina/
Per Schlingmann har enbart en uppgift och det är att se till att Moderaterna vinner valet (tror jag).Ideologin blir nog aningen kantstött.
Men på sikt tror jag att man med varsam hand kan lotsa valsystemet en bit på väg. Omsorgen om teologin var väl inte den bästa från den politiska sidan. Den nya äktenskapsbalken hyllar jag som helt i sin ordning. Men staten borde ha tagit hem vigselrätten. Enkelt Hindersprövning och äktenskapsbevis via staten. Där blev det nog en pejling om vad ett sådant beslut hade inneburit för Alliansen. Svenska Kyrkoan borde varit så rakryggad att de enligt sin teologiska syn genomfört välsignelseakter för de par som i sin religiösa syn på äktenskap önskat en sådan.
Nu i valrörelsen borde Posk (samt FK och ÖKA) passa på och driva frågan om partipolitiken i kyrkan. Nyss s¨å sade S & M att de som partier hade en självklar roll att spela i en fri luthersk kyrkas interna organ. Kan dessa partier då nu säga att de som partier är öppna för alla och inte bara för lutheranerna i Svensa kyrkan? Dags att driva frågan om Svenska kyrkans partipolitisering igen alltså och inte vänta till nästa kyrkoval!
Hej Anonym
Helt rätt - frågan om Svenska kyrkans partipolitisering är inget som kan vänta.
Och POSK driver den här frågan hela tiden.
Det står tydligt i vårt handlingsprogram och är en fråga som vi driver på alla nivåer.
Så här står det i vårt handlingsprogram:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är en demokratisk riksorganisation för grupper och enskilda som vill ta ansvar som förtroendevalda i Svenska kyrkan utan att binda sig till något allmänpolitiskt parti. POSK är uppbyggt av lokalorganisationer och stiftsorganisationer, och arbetet inom POSK följer svensk demokratisk tradition. POSK nominerar kandidater som är förtrogna med Svenska kyrkan och har ett engagemang i dess gudstjänst- och församlingsliv. POSKs kandidater är alltid partipolitiskt obundna i de kyrkliga sammanhangen, men vissa tar också samhällsansvar genom att verka inom ett allmänpolitiskt parti i exempelvis kommunen.
Skicka en kommentar