27 jan. 2010

Nästa stora fråga? Dödshjälp?

I Kyrkans tidning skriver Dag Tuvelius på ledarsidan den 21 januari om dödshjälp. Frågan som ingen av oss kommer undan>>.

För det handlar inte OM vi dör, utan det handlar om NÄR vi dör. Men nästa fråga som är högaktuell - skall jag själv få bestämma NÄR - och framför allt skall jag få bestämma HUR?

I tidningen Dagen efterlyser ärkebiskop Anders Wejryd en debatt och utredning om dödshjälp>>. Själv säger han sig vara emot aktiv dödshjälp, men han vill att det skall till en debatt och en utredning. Han säger i artikeln:
Tillgången på palliativ vård är otillräcklig i vårt land. Det talas mycket om de få som har det ytterst svårt, men den stora frågan är hur de många dör. Vi lever i en tid där döden demoniseras, där den inte är en del av livet. Jag vill att vi ska reflektera över detta. En utredning kan vara ett bra sätt, för då kanske vi kommer fram till att vi inte vill ha dödshjälp i vårt land.
Själv har jag skrivit om dödshjälp flera gånger på min blogg.

20 november 2008 skrev jag detta>>
22 november 2008 skrev jag detta>>
8 december 2008 skrev jag detta>>
2 januari 2009 skrev jag detta>>
22 januari 2009 skrev jag detta>>
6 mars 2009 skrev jag detta>>
18 mars 2009 skrev jag detta>>

Jag har ju motionerat i frågan till kyrkomötet. Jag har tagit upp frågan i motioner och i frågestund. Därför har frågan bland annat varit uppe 2001, 2003, 2004 och 2008.. Du kan hitta handlingarna här (sök på dödshjälp)>>

Jag är inte för dödshjälp. Jag är inte för att det skall vara möjligt för en person att be en annan person att ta livet av sig. Jag är självklart för att människor skall få vård och smärtlindring. Men personligen är jag alltså emot dödshjälp och assisterat självmord.

Och jag tycker att Svenska kyrkan tydligt skall uttala sig emot dödshjälp! För vi kan inte fördöma dödsstraffet men fega ut och inte tycka något när det gäller dödshjälp.

Jag är glad åt att ärkebiskopen har sagt vad han tycker! Härligt!

Jag hoppas också att det blir en utredning och att man tar tillvara på den debatt som då och då blommar upp.

Och frågan är - är detta nästa stora fråga för Svenska kyrkan? För eller mot dödshjälp?

POSK har inte skrivit om detta i sitt handlingsprogram och har heller inte diskuterat frågan i något större sammanhang. Detta är helt mina åsikter!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det säger han idag ja! Men vad säger han i morgon. Eller när staten har bestämt sig och inför dödshjälp. Inte är han, ärkebiskopen, särskilt trygg att hålla i handen!