2 jan. 2009

Dödshjälp Ja eller Nej

I Kyrkans tidning blir jag tipsad om en artikel om dödshjälp Svenska Dagbladet (se länk nedan). Riksföreningen För En Värdig Död, skriver i sitt kommande medlemsblad att livsleda - att man helt enkelt har tröttnat på att leva - borde vara tillräckligt för att man skulle få hjälp att dö.
I artikeln i SvD intervjuas Gerd Hagman, 89 år och skådespelare, där hon uttrycker en önskan om att få sluta leva.

Ja, ni vet vad jag tycker. Jag tycker inte att Sverige skall införa dödshjälp. Jag tycker det är viktigare med livshjälp. Och jag tycker DEFINITIVT inte att Svenska kyrkan skall vara positiv till dödshjälp. Det är ett svek - anser jag. Däremot skall Svenska kyrkan genom präster och medlemmar vara med i debatten och föra in en kristen syn på döden och livet.

Jag vill också påpeka att detta är mina personliga åsikter och inte en fråga som POSK driver eller har på sin agenda för tillfället.

Läs artikeln i Svenska Dagbladet här
Läs vad SvD läsare tycker här.

Inga kommentarer: