7 jan. 2009

Full fart igen!

Igår var det gudstjänst i Björkekärrs kyrka. Jag var där och de andra av kyrkorådet som kunde. 1992 blev Björkekärr egen församling (från att ha varit distrikt i Härlanda församling) och då startade vi en tradition att kyrkorådet står för kyrkkaffet på nyårsdagen med tårta. De senaste åren har vi flyttat detta kyrkkaffe till den 6 januari.

Därför var större delen av kyrkorådet på plats, serverade kaffe och bjöd på tårta. Och passade på att informera om kyrkorådet, presentera oss och berätta vad som är på gång.

I Göteborgs stift pågår (som på så många andra ställen) omstruktureringar. Hisings kontrakt är färdigutrett och där kommer 11 församlingar att bli 4 efter 2010. Domkyrkokontraktet är under utredning nu och i vår kommer Nylöse kontrakt (där Björkekärr ingår) att börja utredas. Det blir en uppstart med detta i samband med den kontraktsvisitation biskop Carl Axel kommer att ha sista veckan i mars.

Jag har berättat om att samfälligheten i Göteborg (37 församlingar) kommer att starta en verksamhet med gemensam bokningsenhet och samarbete över församlingsgränserna (läs hela inlägget här). Att nu stiftet gör en utredning om hur strukturen och organisationen skall se ut i kontraktet hänger ihop med detta.

Efter att jag informerat om att utredningen skulle starta och att vi inte visst vad som skulle hända kunde jag inte låta bli att överhöra ett samtal vid ett av kaffeborden. En person var mycket upprörd och sa att det bara var för att få makt. "-Det handlar bara om makt!" utropade personen. En annan person sa "- Var finns Gud i detta? De har glömt att ta med Gud".

Dessa kommentarer gör mig lite ledsen.

I POSKs program säger vi (tycker jag, tydligt)
under rubriken Rikstäckande

Församlingen är kyrkans grundläggande enhet. Varje församling behöver personal med både en bred och djup kompetens för att tillsammans med frivilliga medarbetare bedriva arbetet i enlighet med församlingens grundläggande uppgift att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. De administrativa enheterna måste vara tillräckligt stora för att kunna klara sin ekonomi och de många uppgifter som idag ligger på arbetsgivare, bland annat ansvaret för en god arbetsmiljö. Många församlingar kommer att möta ekonomiska påfrestningar, detta gäller såväl glesbygdspastorat som storstadsförsamlingar med färre kyrkotillhöriga.

I hela landet måste det finnas rimliga möjligheter att delta i kyrkans gudstjänstliv och verksamhet. POSK vill verka för att kyrkans system för ekonomisk utjämning ändras så att olikheterna i kyrkoavgift för personer med samma betalningsförmåga inte blir orimligt stora. Men för att på sikt klara ekonomin krävs också ändringar i församlings- och pastoratsindelningen.

Stiften som har ansvaret för att församlingar och pastorat är lagom stora behöver föra en nära dialog med församlingar som berörs av förändringar. POSK anser att denna måste utgå från en reflektion över vad en församling är och hur den kan verka med utgångspunkt i det lokala engagemanget. Stiften bör i framtiden ges en större roll i den ekonomiska utjämningen och erbjuda pastoraten stöd i ansvaret för kyrkobyggnader och fastighetsförvaltning.

För er som har hört mig när jag varit ute och besökt grupper har hört mig prata om församlingen. Om församlingen som är det som händer och är runt en kyrka. Jag tror personligen inte att en församling kan vara 70 000 invånare med 4-8 kyrkor. Det tror jag inte fungerar - inte som församling i den meningen jag lägger in i det. För mig är församlingen gemenskapen runt kyrkan, i gudstjänsten, i det diakonala tjänandet i närområdet, i musik och annan verksamhet.

Men församlingen måste också vara en del av något större - en kyrka, med gemensamt ansvar för sådant som församlingen inte kan göra själv. Men där alla bitar kan bidra. Och en del av något större, kyrkan, där det teologiska samtalet, utvecklingen, invecklingen och stötandet/blötandet måste få utrymme. Om församlingen inte är del av kyrkan då blir församlingen en sekt. Det tror jag!

Därför blir jag ledsen när jag hör att någon tror att det handlar om makt eller att Gud inte finns med.

För mig som POSKare är det självklart att Gud finns med. För mig som POSKare, församlingsbo och förtroendevald är det självklart att se till att församlingen där jag är verksam på bästa sätt kan fira gudstjänst, bidra till mötet med Gud och andra kristna och se till att det finns lokaler, personal och ekonomi för att genomföra detta.

Nej, jag tror inte det kommer att bli enkelt. Men jag skall göra mitt bästa för att församlingen, enligt min tolkning, skall vara den grundläggande enheten.



Inga kommentarer: