29 dec. 2008

Mellan dagarna

Nu är det mellan dagarna - inte mellandagarna. Det är de där dagarna mellan, när man har lite tid över. Kanske egentligen är ledig, kan sova ut, läsa böckerna som pockar på uppmärksamhet, tänka och promenera. Dagarna mellan de stora helgerna. De är fantastiskt sköna. Men också lite frustrerande. För dagarna mellan helgerna gör också att dagarna efter helgen kommer så fort på…

Men det tänker vi inte på nu.

Jag har tagit ett par dagar utan att ha telefonen på. Utan att kolla e-post eller sätta på datorn. Det kallas visst semester. Jag har bara spelat julmusik, ätit julskinka, gått en promenad, umgåtts med familjen och vänner och varit på gudstjänster. Men gudstjänserna har jag inte recenserat. Men jag märker att mitt recenserande (det är väl snarare ett högst subjektivt tyckande…) gör att jag börjar fundera mycket över gudstjänsten och Svenska kyrkan.

Just nu håller jag på att läsa Göran Skyttes bok Omvänd. Jag har bara några få sidor kvar. Den handlar om hans resa som kristen, om hans tankar inför Jesus, Svenska kyrkan och saker som händer i kyrkan och gudstjänsterna. Om människor som betytt mycket för honom och hur han förhåller sig till detta. Sett ur ett journalistperspektiv. Mycket intressant! Den är rak, utlämnande och träffande. Åtminstonde för mig. Jag känner igen mig…

Det är intressant att se hur han som journalist får ingångar och utrymme i medierna som ingen annan kristen skulle få. Hur Gud väljer att använda honom på ett sätt som ingen vanlig präst någonsin skulle få möjlighet till. Visst är det fantastiskt hur Gud använder sig av oss människor - för att vi skall kunna få vara hans redskap att sprida ordet om Gud vidare.

Göran Skytte är också starkt kritiskt till den partipolitisering som är rådande inom Svenska kyrkan. Han tycker inte att man kan blanda kyrka och politik. En ledare i Expressen på juldagen tar också upp detta problemet.

Befria kyrkan - Ledare på Expressen

Detta är också en av de frågor som POSK driver. Ur vårt handlingsprogram kan vi läsa:
Detta är POSK

POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är en demokratisk riksorganisation för grupper och enskilda som vill ta ansvar som förtroendevalda i Svenska kyrkan utan att binda sig till något allmänpolitiskt parti. POSK är uppbyggt av lokalorganisationer och stiftsorganisationer, och arbetet inom POSK följer svensk demokratisk tradition. POSK nominerar kandidater som är förtrogna med Svenska kyrkan och har ett engagemang i dess gudstjänst- och församlingsliv. POSKs kandidater är alltid partipolitiskt obundna i de kyrkliga sammanhangen, men vissa tar också samhällsansvar genom att verka inom ett allmänpolitiskt parti i exempelvis kommunen.

Inga kommentarer: