28 jan. 2010

Elitkyrka - vad är det?

Sitter här med min kopp rooiboste (ja, jag gillar Damernas detektivbyrå också…) och tittar igenom Kyrkans tidnings och Dagens webbnyheter.

Funderar över vad som kan vara intressant att ta upp idag. Är det nyheten i tidningen Dagen om att det första bröllopet för ett par med samma kön nu har ägt rum i Svenska kyrkan? Det är Peter och Anders som i helgen gift sig i Norrköping. Alltså tre månader efter att kyrkomötet tog beslutet. Men nej, jag tror inte jag tänker kommentera det. Det står heller inget i Kyrkans tidning om nyheten.

Däremot så står det en insändare från Elsa Löfgren (s) som skriver om de politiska partierna i kyrkan. Läs här>> Hon ställer frågan:
Är det ärligare att jag ställer upp under Partibeteckning än att jag döljer mig bakom en annan gruppbeteckning och ger sken av att vara partipolitiskt obunden?
Om jag skulle ge Elsa Löfgren ett svar så är det - Ja, det är bättre att du ställer upp på en obunden lista, om du verkligen vill sätta kyrkan i första rummet. Men inte om du ger sken av att vara obunden. Att stå på en obunden lista innebär att det är din övertygelse över vad som är bäst för kyrkan som kommer i första rummet - inte vad Mona Sahlin eller någon annan socialdemokrat bestämmer.

Frågan som jag däremot vill ställa till Elsa Löfgren är – vad du menar med "elitkyrka" som du skriver om. Vad är det? Hur tar den sig uttryck och vilka går i den kyrkan? "Som det var i min barndom" skriver du. Hur var det? Och vad är det som skrämmer? Fick inte alla vara med?
Nej, jag tycker det är konstigt. Vad är en "elitkyrka"? Det skulle jag väldigt gärna vilja veta!

sidan 14 i kyrkans tidning >> finns en artikel om förtroendevalda. En artikel som berättar om en idrottscoach som kom och tränade förtroendevalda. Coachen säger "positiv attityd ger positiva resultat". Och då kommer jag att tänka på POSKs handlingsprogram
  • vi har visioner för Svenska kyrkans framtid och är beredda att ta vårt ansvar
  • ett engagemang i församlingen ska vara grunden för alla beslutfattare i Svenska kyrkan, på alla nivåer
  • våra kandidater är insatta och förankrade i Svenska kyrkan
Och med den positiva inställningen hos våra POSKare så kommer det här att bli en bra mandatperiod för oss!

Och passa på att gå alla utbildningar som erbjuds för er förtroendevalda. Alla de kurserna är väldigt bra att gå och det är viktigt att vi utbildar oss, tar reda på mer och lär oss hur kyrkan fungerar. Det är så vi kan förändra.

1 kommentar:

simon Wämmerfors sa...

Jag tror att det enda vi i dagsläget kan veta om "elitkyrkan" eller den "kyrkliga eliten" är att en av grundförutsättningarna är att man inte är socialdemokrat. Är man socialdemokrat verkar det som om att att man per definition inte kan tillhöra denna elit. Röstar man på FK tillhör man utan undantag denna elit skulle jag tro, och många POSKare ligger nog risigt till också ;-)