9 sep. 2012

Rapport från en dag på Världens fest

En tillställning som Världens fest är ju givetvis mycket speciell. Man kan fundera över om det är en bra idé att försöka samla ihop så mycket människor och göra något tillsammans.

Och för oss som är med så är det lätt att tänka "Varför gjorde de så här? Varför gjorde de inte så här istället? Varför är den med och varför är den inte med?" Och visst - de frågorna ska vi ställa. Men sen tänker jag att det också är viktigt att tänka efter - hur skulle jag gjort för att det skulle blivit bättre?

Idag har jag som jag redan berättat varit på morgonbön i form av en orgelmeditation. Sedan var jag och lyssnade på Marika Griehsel som hade en panel från kyrkokansliet och de pratade om "På vems villkor bryr sig världen?". De pratade alltså om hur svårt det är att få medierna intresserade av alla de katastrofer som existerar i världen. För medierna bidrar till att öka insamlandet och hjälpen till dessa områden. De berättade hur de gör och hur det fungerar. Ett mycket intressant samtal. Grunden för Svenska kyrkans insamlingsarbete bygger på hur den barmhärtige samarien agerade. Mycket bra liknelse!

Sen var jag och lyssnade på Mattias Hallberg från kyrkokansliets webbavdelning som pratade om "Sociala medier, hur funkar det?" och vi fick fundera över hur vi kan använda sociala medier för att öka förståelsen och intresset för internationella frågor och insamling.

Sen gick jag och lyssnade på Margot Wallström som varit FNs särskilda representant i frågor som rör sexuellt våld i konfliktområden. Hennes berättelser var fullständigt förfärliga. Men det finns lite hopp. Och kyrkan finns med och stöttar kvinnorna - men det finns massor mer att göra. Och att påverka opinion och ställa männen inför rätta. Och som Margot sa - detta har alltid pågått under krig. Men det är ingen kultur - det är kriminellt!

Under hela eftermiddagen pågick det program på Stora torget, med olika musikaliska inslag. Jag lyssnade bland annat på Anders Nyberg och hans ensemble. Därefter kom Sarah Riedel och Tobias Helldin som har spelat in en speciell jazzCD där alla pengar oavkortat går till Svenska kyrkans internationella arbete på Afrikas horn.

Och sen klockan 18 började festkvällen… Doreen Månsson ledde oss genom kvällen. Några korta tal om freden hölls av biskop Stephen Dokolo, prästen Albin Tanke, Fulata Moyo från kyrkornas världsråd samt ärkebiskop Anders Wejryd.
Här kan du se biskop Anders tal:
(jag försökte hitta det på hans blogg, men där ligger fortfarande sista inlägget från 8 april 2012 kvar! Vilket är otroligt med tanke på vad som står i programmet på första sidan där biskop Anders och biskop Antje inbjuder till möte och undertecknar med "Var aktiv och engagera dig i att tänk@framtid!" och sen står deras båda namn och under biskop Antje står hennes twitterkonto. Och under biskop Anders står adressen till hans blogg… som alltså är uppdaterad 8 april 2012. Jamen… skärpning! Däremot fanns talet på Världens fest webbsida här>>)
Det var lite svårt att tända ljusen som skulle ingå i ljusmanifestationen för fred. Det blåste för mycket. Men om man gick ihop flera stycken så kunde man tända tillsammans! Det var allt lite symboliskt det.

Jag var tyvärr inte så imponerad av det gemensamma torgprogrammet. En ung duktig sångerska/låtskrivare Sara Thuresson imponerade mest. Östblocken spelade baltisk musik (jodå - de var duktiga också), Behrang Miri (rappare och muslim) var duktig, men jag förstod inte riktigt varför han var där. Cirkör Event underhöll också med dikter, akrobatik och ballonger. Samt svärdslukning… kan väl i och för sig passa om vi ska prata om fred?

Tja, det lämnar en del övrigt att önska just det där.

Det är aldrig lätt att få till det så att alla blir nöjda med allt. Och det allra mesta är väldigt, väldigt bra. Såklart. Men inte så bra att det inte kan bli bättre.

Jag har funderat vidare på det där med vem mötet är till för och alla de anställda som är där. Om de inte hade varit där… då hade jag nog skrivit om det också.
Världens fest skriver på sin webbsida om vilka de vänder sig till:
Det övergripande syftet för Världens fest 2012 är att, med Svenska kyrkans internationella arbete i fokus, manifestera Svenska kyrkans samhörighet med den världsvida kyrkan. Festen ska synliggöra och väcka intresse för Svenska kyrkans internationella arbete för en bred allmänhet. Världens fest riktar sig till alla som är intresserade av internationella frågor, församlingarnas internationella grupper, förtroendevalda och medarbetare.
Jag sprang på två bekanta när jag stod på Stora torget. Ett par som är mycket kyrkliga. Går i kyrkan varje söndag. Är mycket aktiva i sin församling. De såg lite förvånade ut över ståhejet och sa "vi har inte hört någonting om det här. Vi bor 9 km bort… Hade vi vetat detta hade vi kanske kommit".
Tja… det här med kommunikation är inte så enkelt som det kan verka. Men helt klart är att alla församlingar inte har tagit sitt ansvar och informerat HELA församlingen om mötet.

Nu är det hög tid för mig att sova. Försöka smälta intrycken från den här långa dagen.

Inga kommentarer: