17 juni 2012

Allsångsmässan på radio

Idag sändes Allsångsmässan på radio, den som jag berättade om här>>
Nu kan du också vara med och sjunga med i gudstjänsten (eller bara lyssna om du hellre vill det).

Så här står det på P1 webbsida>>

Allsångsmässa med Simon Ljungman

Gudstjänst (kl 11:03)
Det är tryck i allsången när Simon Ljungman från Augustifamiljen tar oss med – med kanske inte helt väntade ”psalmer” i Annedals kyrka i Göteborg. Musik av bl.a. Benny Andersson, Paul Simon och Mikael Wiehe möter här mässans sånger och koncept.
Mässan spelades in under Gudstjänstfestivalen i mars och leds av kyrkoherde Ewa Selin.

Sånger i tur och ordning
Älska mig (B Andersson, M Nilsson Lind).
Jag vet en dejlig rosa/Håll mitt hjärta (trad; P Hallström, L Andersson, B Skifs).
Fångad av en stormvind (S Berg).
Ps 777 Tacka Herren (J Berthier)..
Så länge du finns där (Stand by me av B E King; arr o sv. text S Ljungman)
Esmeraldas bön från Ringaren i Notre Dame (A Menken, S Schwartz; M Forsberg).
Ps 717 Innan gryningen (B Andersson, Y Eggehorn).
Ps 767 Möt mig nu som den jag är (J L Bell; V Rudebark) Ps 727 Ät mitt bröd (J Berthier).
Som en bro över mörka vatten (P Simon; Å Arenhill).
Mitt hjärtas fågel (M Wiehe).
Mässidé och textläsare: Carina Etander Rimborg.
Text ur Psaltaren 107:1‐9.

Musiker
Simon Ljungman, sångledare/gitarr/piano.
Helena Ljungman, bas.
Tobias Ljungman, trummor, klockspel.
Lisen Rylander, saxofon, flöjt.

Från gudstjänstfestivalen sänds även en lovsångsgudstjänst med Jenny Berggren m.fl. den 29 juli i P1.
Ljudtekniker: Henrik Henriksson och Thor Andersson.
Producent: Roger Blomqvist, Sveriges Radio Göteborg.
Lyssna: Gudstjänst

Det låter nästan som det är bara Simon som sjunger när man lyssnar på radion, men vi som var där vet att hela kyrkan vibrerade av sång. Alla sjöng så det kändes i varje por, i varje lem i kroppen. Hela kyrkan var proppfull av människor som bara sjöng och sjöng. Det var härligt. Eller som en av de som var med på gudstjänsten sa efteråt "det är nästan så man blir religiös"…

Inga kommentarer: