16 nov. 2011

Bygg om och tänk nytt

Morgonen har jag ägnat åt ett mycket spännande seminarium. Det handlade om "Det sociala företaget - framgång i en ny tid". Föreläsaren var givetvis inriktad på olika företag - men jag kunde lätt se att det han berättade var fullt applicerbart på Svenska kyrkan i mångt och mycket.

Till exempel det stora datorföretaget som för drygt sex år sedan höll på att gå under totalt. En teknikbloggare hade skrivit ner företaget totalt och berättat att det var fullständigt omöjligt att få kontakt med dem.

Sen brann en av deras maskiner upp under ett stort seminarium. Givetvis filmades detta och lades ut på nätet. Trots detta - tre år senare rankas företaget som näst bäst när det gäller sociala medier och engagemang. Vad hände?

Jo, ledningen i företaget sa att nu måste man tala med sina kunder. De sociala medierna ska vara en del av jobbet - för alla. Och man synkroniserade innehållet över flera kanaler. På det viset kunde många hjälpa till och ta ansvar och svara och kunden blir nöjd. Man involverade också kunderna, de fick komma med idéer på förbättringar, andra fick rösta på vilka idéer som var bra - och så visste utvecklingsavdelningen vad kunderna efterfrågade och kunde komplettera utbudet i företaget med detta.

Ett annat företag, som säljer hemelektronik, har plötsligt blivit otroligt stora - trots att de inte gjort så mycket annonsering eller annat. Men vad som hände var att en av de anställda byggde en litet program där han kunde söka upp diskussioner efter ett sökord.
http://spy.appspot.com/
På det sättet hittade han om det pratades om en vara eller om företaget på de sociala medierna. Vad gjorde företaget då?

Jo - de sa "Vilken himla bra idé, se till att alla får tillgång till detta program. Alla som jobbar i företaget kan gå in och svara på frågor som handlar om hemelektronik - oavsett om det är våra varor eller inte. Tala gärna om att du jobbar på vårt företag och var hövlig!"

På detta sättet har företaget fått otrolig gott rykte och alla deras säljare i alla deras butiker visar att de är med och tar ansvar. Vad företaget har sagt är att de litar på sina anställda.

Eller TED talks. TED - Ideas worth spreading. En egentligen mycket exklusiv organisation som bygger på ett koncept att man tar in en talare som får 18 minuter på sig att tala om sitt ämne. Man har många mycket namnkunniga föreläsare (Tex Bill Clinton, Steve Jobs, Hans Rosling osv). De som kommer på föreläsningarna betalar 6000 dollar för att få lyssna. Vad gör TED då?

Jo, de bestämmer sig för att lägga ut ALLA föreläsningar gratis på nätet. ALLA kan få tillgång till föreläsningarna. Trots detta betalar folk för att komma och sitta i lokalen. Man har alltså inte förlorat något på att dela med sig - istället har man gratis fått översättningar till över 70 språk på sina föreläsningar! Man lånar också ut sitt namn och sitt koncept om någon annan vill ordna föreläsningar, så länge man håller sig inom vissa kriterier enligt konceptet.

Och hallå! Visst har vi i Svenska kyrkan också något som vi vill berätta som är värt att spridas!

Kära vänner… tänk om vi i Svenska kyrkan kunde tänka på samma sätt! Om vår sociala medie-policy var "Tänk på att du företräder Svenska kyrkan och tala om det, samt var hövlig när du svarar. Vi litar på dig! Vårt budskap är för viktigt för att inte spridas av alla medlemmar!"

På tal om att tänka nytt.

Hittar på nätet det här inslaget från SR.se
SR.se: Rädda kyrkorna genom att bygga om dem>>
Det är Svenska kyrkan i Blekinge som vill bygga om sina kyrkor så att det också går att driva verksamhet där och på det viset frigöra församlingshemmet så att det kan säljas. I den aktuella församlingen Ronneby finns det enligt uppgift 12 kyrkor och lika många församlingshem. Det blir rätt så mycket fastigheter att underhålla.

Detta är ju ett av förslagen i strukturutredningen "Närhet och samverkan" - att stiften skall ta över skötseln av kyrkorna. Men inte över församlingshemmen. Utan församlingshemmen skall ligga kvar på församlingarna.

Om nu stiften skulle ta ansvar också för församlingshemmen - tror ni att det är någon församling som börjar tänka som Ronneby gör nu? Nej, det tror inte jag.

Så därför tycker jag faktiskt att det är en bra idé att skilja på kyrkorna och på andra fastigheter. Att stiften får ansvar för kyrkorna - men att församlingarna behåller ansvaret med kostnader och underhåll för övriga byggnader. Byggnader som man kan göra sig av med om det skulle behövas.

Så - bygg om strukturen och bygg om kyrkorna - så tänker jag idag!

Ur POSKs handlingsprogram:
Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.
(…)
Att stärka känslan av att höra till Svenska kyrkan är en uppgift för alla kyrkans församlingar även i ett mångkulturellt sammanhang.
(…)
POSK anser att all förvaltning av egendom i kyrkan ska göras i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.
(…)
Våra kyrkor och kyrkogårdar är viktiga kulturarv. Svenska kyrkan har också tillgångar i form av jord, skog och värdepapper. Vi vill genom en klok förvaltning av kyrkans egendom och ekonomiska medel bevara dessa värden och skapa förutsättningar för en aktiv församlingsverksamhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Läste ett referat från en näringslivskonferens.
Budskapet för att lyckas var i korthet följande:
1.Att det man erbjuder är konkurrenskraftigt.
2.Viktigt vilket sätt man använder för att särskiljas från konkurrenterna?
3.Viktigt hur man marknadsför det man har att erbjuda.

Jag tycker att detta även gälla kan Svenska kyrkan.