7 juli 2011

En biskop rapporterar från Desden-mötet

Biskop Tuulikki var i Dresden som representant för biskopskollegiet läser jag i hennes blogg.

Jag skrev om de tyska kyrkodagarna här>> där jag var förundrad över att varken tidningen Dagen eller Kyrkans Tidning hade skrivit något.

Nu har i alla fall biskop Tuuliki skrivit på sin blogg och då står det så här om kyrkodagarna i Tyskland:

På de evangeliska kyrkodagarna i Dresden i Tyskland, där jag för en tid sedan fick representera vårt biskopsmöte, syntes varken gurkor, tomater eller andra grönsaker på frukostbordet. Saltgurka, inlagda rödbetor och konserverad majs fick stå för grönsakerna. Det var viktigt att den fruktade ehec-smittan inte skulle spridas till deltagarna som var 120 000 personer. Av dessa kom 7 000 från andra länder, 100 deltagare var från Sverige (de flesta från Lunds stift). Rubriken för årets kyrkodagar var ”Da wird auch dein Herz sein” (Matt 6:21: Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara). Det fanns tre syften med mötet. Ett var att fira murens fall 1989. Kyrkodagarna genomfördes för första gången på ett område som tillhört DDR. Det viktiga andra syftet var att frimodigt dela tro med varandra. För det tredje ville man också starkt ifrågasätta den rådande tanken om tillväxt.

Det kanske är svårt att ha någon uppfattning om ett möte som består av 2 000 olika programpunkter, jag själv kunde bara delta i några få, men mitt bestående intryck är att de tyska evangeliska kyrkorna tar mycket tydligare ställning i allmänpolitiska frågor än min egen kyrka. Förbundskanslern Angela Merkel, som besökte mötet fick långa stående ovationer av deltagarna på grund av beslutet att avveckla kärnkraften för gott i Tyskland.

Så fick vi veta något om det som hänt… eller? Är det inte någon av alla de 100 svenska deltagare som kan lämna en något mer fyllig rapport om gudstjänster, spännande föredrag eller något annat än vilka grönsaker som åts?

Sen är det intressant med kyrkornas ställningstagande i allmänpolitiska frågor. Hur vill biskop Tuulikki att Svenska kyrkan skall agera?

Inga kommentarer: