25 mars 2011

Sofia församling och "Tillsammans för Sverige"


Trots att Sofia församling har tagit sitt förnuft tillfånga och valt att lägga sina pengar till projektet "Tillsammans i Sverige" i fryshuset istället för att själva anställa präst och imam i projektet, så fortsätter kritiken.

Kritiken riktar sig mot att församlingen är med och betalar projektet - som in sin tur anställer Imamen.

Men snälla ni som tycker så… det är väl ändå lite onödigt? Det kan tyckas att detta bara är en kosmetisk förändring. Men för mig är den rätt så väsentlig.

Imamen är inte anställd av Svenska kyrkan. Går alltså inte in under Svenska kyrkans regler och anställningsförhållanden. Utan det är fryshuset som ansvara för det. STOR, STOR skillnad.

Sen väljer Svenska kyrkan genom Sofia församling att skjuta till pengar till själv projektet som pågår på Fryshuset. Det tycker jag är bra.

Sen kan man fundera över vem som tagit beslutet, hur det förankrats och allt det där.
(Kyrkoherde Hans Ulvebrand berättar på församlingens webbsida).
Men är det verkligen någon som är mot mångfald? Samtal och möten? Möjlighet för ungdomar att få dela sina funderingar om livet och sin tro?

Kyrkans Tidning: Imamanställning tas över av fryshuset>>
Dagen: Sofia församling backar - men kritiken kvarstår>>
Sofia församling: Fryshuskyrkan i Fryshuset - Sofia församling

Ur POSK:s handlingsprogram:

Bibel och bekännelse är grundläggande och omistliga för Svenska kyrkans identitet. Liksom i kristenheten i övrigt ryms inom Svenska kyrkan och därmed inom POSK skilda syner på hur bibeln och Guds fortsatta uppenbarelse ska tolkas i vår tid. POSK stöder och uppmuntrar därför samtal mellan företrädare för olika riktningar inom kyrkan.

För kyrkans trovärdighet är det nödvändigt att skapa goda förutsättningar för att hantera interna meningsmotsättningar. Detta ger bättre möjligheter att verka ekumeniskt, både nationellt och internationellt.
(…)
Församlingarnas medarbetare måste vara trygga i Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära liksom i sin egen personliga värdegrund och identitet för att kunna verka i dialog med den nyandlighet, allmänreligiositet och sekularisering som präglar vår tid. I det alltmera mångkulturella och mångreligiösa samhället vi lever i har vi som kyrka också ett ansvar att mötas i religionsdialog.

7 kommentarer:

Rudbeckius sa...

Men, menar du verkligen att det är bra att Svenska kyrkans pengar används för att avlöna någon som har till uppgift att sprida Islam i tjänsten? Fredagsbönen ingår ju i arbetsuppgifterna!

Carina Etander Rimborg sa...

Jag menar att det är bra att det finns ett projekt på Fryshuset och att ungdomarna kan få diskutera med en präst eller en imam om sina religiösa frågor.

Projektet drivs nu av Fryshuset och sen går Svenska kyrkans pengar till projektet - där både prästen och imamen är anställda, av fryshuset. Det tycker jag är bra.

Jag tyckte det var fullständigt horribelt och fel att imamen var anställd i Svenska kyrkan.

Jag förstår att det kan vara svårt att se skillnaden att Svenska kyrkan bidrar till projektet - som i sin tur innebär att både prästen och imamen finns med och har sina gudstjänster. Men för mig är det som sagt en väsentlig skillnad.

Med Frimodigs resonemang så skulle i så fall Svenska kyrkan antagligen behöva dra tillbaka en massa pengar som går till sådant som inte tillhör Svenska kyrkans verksamhet. (projekt och bidrag där Svenska kyrkan finns med som en aktör, men där vi inte driver projekten själva.)

Så jag undrar om Frimodig kyrka verkligen menar att det bara är Svenska kyrkan som skall få hålla gudstjänster i Fryshuset och muslimerna inte skall få fira sina gudstjänster och tillbe Gud? Menar Frimodig kyrka att detta projekt inte skall drivas? Är Frimodig kyrka emot projekt där olika religioner träffas och delar erfarenheter?

Rudbeckius sa...

Hej och tack för svar!
För det första är Frimodig min privata pseudonym och inte uttryck för någon officiell linje från FK!
För det andra har jag inte svårt att se skillnaden, och om du har rätt i att Svenska kyrkans pengar går till spridande av annan tro i en massa andra projekt så menar jag självklart att det måste redas ut och rättas till. Det är direkt ohederligt att använda kyrkans pengar för spridande av annan tro än den kristna!
Som någon i denna debatt påpekat skulle det förmodligen leda till avsked av en och annan medlem i Svenska kyrkan också, men det vet jag inte säkert, även om dagens KT tyder på det (a propos ditt nästa inlägg).
Visst kan man ha projekt, men man kan inte för svenska kyrkans pengar be någon tillbe Allah eller undervisa ungdomar i islam, eller asatro eller hindusim eller vad det vara månde!

Carina Etander Rimborg sa...

För det första - jag har egentligen inget belägg för att Svenska kyrkan är inne i projekt som går till verksamheter som ligger utanför våra egna verksamhetsområden.

Men jag tänker på de projekt där Svenska kyrkan är en av många organisationer i till exempel Internationella arbetet och samarbetet med ACT Alliance. Jag menar bara att det ibland kan vara svårt att dra gränsen.

Dock menar jag att det här projektet drivs av Fryshuset och jag hänvisar till den information som står på Fryshusets webbsida: http://www.fryshuset.se/Fryshuset/nayanews.aspx?EId=1894
____________________________
- Nu vill vi intensifiera arbetet med ungdomar kring frågor om tro och liv och därför tidigarelägger vi projektet ”Tillsammans för Sverige”, säger Fryshusets VD Johan Oljeqvist.

Projektet är ett samarbete mellan Fryshuset, Sofia församling och Stockholms stora moské.

Genom stöd, vägledning och dialog vill projektet möta det faktum att många ungdomar känner sig vilsna, inte minst i sin religiösa identitet.

Projektet anställer prästen Maria Kjellsdotter Rydinger och imamen Othman Al Tawalbeh med hjälp av de startpengar som kommit från Sofia församling, men räknar med att ytterligare finansiärer kommer att vilja vara med och stödja den treåriga satsningen.

För mer information kontakta Katja Wåhlström Tlf 0739 50 22 02 email katja@fryshuset.se
________________________________

Rudbeckius sa...

Jag tror att det är viktigt att debatten om det som skett fortsätter. Bland det som sagts till försvar för anställningen (innan skenmanöverns iscensattes), av Sofia församling, av Bo Larsson, på kyrkanstidning.se och på seglorasmedja finns ganska mycket material till ett utmanande samtal om Svenska kyrkans självbild, eller rättare sagt om elitens i Mälardalen syn på Svenska kyrkan. Motstånd förknippas med rädsla, hat, islamofobi etc. Man läser kyrkoordingen och letar efter kryphål som öppnar för (S)-märkt verksamhet. Ideologi går före teologi. Svenska kyrkan så som varande icke-svergiedemokratisk är viktigare än att den är tydligt kristen osv.
Svenska kyrkan har inte råd med volontärår, inte råd med SKUT-kyrkor, men anställa en imam har man råd med...
Och ändå andas du ut...

Carina Etander Rimborg sa...

Frimodig
Jag kan i princip hålla med dig om din kritik i stort. Det är viktigt med en debatt. Jag har också varit ifrågasättande till den oerhört positiva inställningen från Seglora smedja och den ganska naiva inställningen från Sofia församling.

Men… oavsett detta, så tror jag att projektet i sig kan vara bra.

Och det innebär inte att jag har andats ut och inte kommer att fundera vidare.

När det sen gäller volontärår - så var det ju ett gemensamt beslut av Svenska kyrkans unga och Svenska kyrkan att lägga volontäråret i malpåse - även om SKU sedan gick ut och bad om mer pengar själv.

I Göteborg tog vi saken i egna händer och driver året själva. Så Svenska kyrkan i Göteborg har i alla fall råd!

Sofia sa...

Bra sammanfattning, Frimodig # 19.13.