5 mars 2011

Borg tycker till om Imamen


Annika Borg, präst och skribent, har tyckt till om Svenska kyrkans (Sofia församling) anställning av en Imam till fryshuset.

Annika Borg satt i kyrkomötet för POSK för två mandatperioder sedan. Sedan dess har hor disputerat och inför valet 2009 var hon en av kandidaterna för ÖKA till kyrkomötet. Dock har hon avsagt sig den platsen för att kunna stå fristående som skribent.

Nu skriver Annika Borg på Newsmill Svenska kyrkan skall inte anställa Imamer>>
Det är viktigt med respekt mellan religioner. Jag kan tänka mig att imamen som nu anställs får en hel del kritik av sina medsystrar och medbröder. Det kan jag förstå. Respekt och samarbete innebär inte att vi ska anställa varandra (som kvinnlig präst tror jag inte jag skulle vara så anställningsbar i en muslimsk församling) och respekt är inte att säga att vi har samma religion och sopa alla skillnader i gudsuppfattningar och teologi under mattan.
(…)
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att man vill väl, men hamnar i diket. Det här behöver man faktiskt kritiskt reflektera över, och inte bara tindra.
Svenska kyrkan ska inte vara en mångreligiös paraplyorganisation!
Nej, just det - Svenska kyrkan är ingen mångreligiös paraplyorganisation.

Från POSKs handlingsprogram:
Församlingarnas medarbetare måste vara trygga i Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära liksom i sin egen personliga värdegrund och identitet för att kunna verka i dialog med den nyandlighet, allmänreligiositet och sekularisering som präglar vår tid. I det alltmera mångkulturella och mångreligiösa samhället vi lever i har vi som kyrka också ett ansvar att mötas i religionsdialog.
Mina förra inlägg angående anställningen:
Funderingar över Svenska kyrkan>>
Imamen har skapat stor debatt>>

Uppdaterad 7.40
Anders Göranzon tycker också om till om Imamen Imam i kyrka>>
Han letar information om Imamen på Sofia församlings webbsida och försöker hitta anledningen till varför församlingen gjort denna anställning.

1 kommentar:

Per Westberg sa...

Jag tänker och jag tänker.
Det är nog ganska uppenbart att det inte är möjligt att använda kyrkoavgiften till att avlöna en imam.