3 mars 2011

Funderingar över Svenska kyrkan

När jag läser Kyrkans Tidning i morse är det två saker som jag särskilt vill ta upp.

Det första är Sofia församling som in någonslags tanke om mångfald och tanke om goda krafter har valt att anställa en Imam att arbeta i deras FryshuskyrkaFryshuset i Stockholm.

Kyrkans Tidning: Imam får jobb i kyrka>>

Om jag förstår artikeln rätt så var tanken att starta en treårigt projekt, men att man inte hunnit söka pengar från några andra håll. Därför väljer Sofia församling, dess kyrkoherde Hans Ulfvebrand och kyrkorådet att anställa Imamen Othman Al-Tawalbeh under nio månader - för att arbeta i Fryshuskyrkan.

I kyrkoordningen (KO) finns regler för vilka som får anställas inom Svenska kyrkan. Nu är ju detta bara en anställning på nio månader - men det är ändå anmärkningsvärt.
I KO kap 34 §7 står det:
Behörig att anställas på och inneha en tillsvidareanställning i Svenska kyrkan är den som tillhör
1. Svenska kyrkan, eller
2. en annan evangelisk-luthersk kyrkan inom Lutherska världsförbundet, eller en kyrka eller ett samfund som Svenska kyrkan genom Kyrkomötet ingått en överenskommelse om särskild ekumenisk samverkan med.

Det som sägs i första stycket gäller inte sådana anställda som uteslutande eller så gott som uteslutande arbetar inom begravningsverksamheten.
Vid en viss anställning får göras undantag från bestämmelserna i första stycket om det finns särskilda skäl.
Ja, det är väl kanske så att denna anställning av Imamen faller under sista stycket. MEN… det som jag blir fundersam på är Imamens uttalade när reportern frågar:
Du blir anställd av en kristen församling, hur ser du på det?
– Jag ser inga problem. Svenska kyrkan är en institution och fungerar som vilken arbetsgivare som helst.
Nej, säger jag. Svenska kyrkan är inte en institution och vilken arbetsgivare som helst. Svenska kyrkan är ett trossamfund och har som uppgift att gestalta Jesus Kristus i gudstjänst och liv.

I inledningen till Svenska kyrkans kyrkoordning står det:
Den grundläggande tro, bekännelse och lära som Svenska kyrkan står för skall komma till uttryck i allt vad kyrkan gör och säger. Kyrkan förutsätter att de som företräder kyrkan delar kristen tro och kristet liv.
Kyrkans uppgift är att för alla klargöra vad dess tro, bekännelse och lära innebär. Svenska kyrkan inbjuder alla att tillhöra trons folk och dela dess liv.
Så därför tycker jag det är komplicerat att Sofia församling har valt att anställa en Imam - hur lovvärt det än kan vara att driva mångfaldsarbete i fryshuset. Det är kyrkans uppgift vara med i samtalen - men jag tycker inte det är kyrkan uppgift att stå för kostnaderna och anställa Imamer.

Den andra saken som jag vill uppmärksamma idag är 36 miljoner.
Känns siffran igen? Ja, det är den summan som Svenska kyrkan måste betala till de chefer och anställda som köpts ut under 2009 och 2010. Det skrev jag om här>>

Det råkar också vara den summa som internationella arbetet samlat in under julkampanjen>>.

Det är inte bara problem att internationella arbetet vill byta namn - jag mår fysiskt illa när jag ser summorna och tappar all lust att bidra med pengar (även om jag också inser att det är olika konton och olika pengar…). Men det blir svårt att pedagogiskt förklara för utomstående och de aktiva i församlingen hur vi med ena handen samlar in 36 miljoner och samtidigt med den andra betalar ut detta till ett fåtal personer.

Ut POSKs handlingsprogram:
Svenska kyrkan har uppdraget att ge vidare sin tro i varje tid och behöver en genomarbetad missionsstrategi som är välkomnande och sändande, där varje människa uppfattas som en gåva och en resurs i församlingen.

7 kommentarer:

Anders Roos sa...

Ack, huru klok och förståndig är du inte , Carina. Hur kan det komma sig att vi drabbas av samma tankar? Det är gott att du formulerar det många tänker. Tack!

Anonym sa...

Det heter imam.

Carina Etander Rimborg sa...

Anders: Tack själv. Du hjälpte till med KO-hänvisningen!
Anonym: Slarvigt av mig. Det är rättat nu.

Per Westberg sa...

Jag tycker att detta är bra.
Denna anställning faller enligt min uppfattning självklart under undantaget:
"Vid en viss anställning får göras undantag från bestämmelserna i första stycket om det finns särskilda skäl."
Vi har tidigare haft ett projekt i Umeå som handlat om religionsdialog där en aktiv muslim anställdes. Det var bra tycker jag. Självklart ska en församling kunna vara vagga för ett sådant här projekt och därmed anställa personalen. I förarbetena har uttalats att denna regel bör gälla befattningar som inte har någon närmare anknytning till församlingsverksamheten och som inte heller kan medföra att den anställde utåt eller gentemot dem som tillhör Svenska kyrkans förvänts företräda eller representera henne.

I och för sig tycker jag att en sådan här verksamhet givetvis har anknytning till församlingsverksamheten utifrån vårt perspektiv men så knepigt är det inte.

Vad imamen själv anser om Svenska kyrkans väsen är ganska oväsentligt. Jag tror dock att kyrkoherden i Sofia har en tydlig definition av Svenska kyrkan.

Per Westberg sa...

Nu har jag tänkt lite till och börjar tveka.

Anonym sa...

Om nu muslimerna är så intresserade av religionsdialog så kan de väl för egna pengar (och på eget initiativ) anställa imamen och sedan kan han och prästen gemensamt arbeta för projektet men då tydligt företräda två skilda religioner.
Jag kan tyvärr inte glömma bort hur prästen Mikael Mogren gjorde bort sig genom sitt aningslösa samarbete med islamisten Mohammed Omar och det finns en del som tyder på att den nu aktuelle imamen har liknande kopplingar.

Anonym sa...

Religionsdialog är bra. Det finns svenskar av olika tro, och vi behöver förstå varandra.