16 juli 2009

Gå med innan 21 augusti, Mona, så får du rösta!


Kyrkans tidning fortsätter sin artikelserie där de inför kyrkovalet intervjuar partiledarna för riksdagspartierna. Den första artikeln handlade om Fredrik Reinfelt och den bloggade jag om här. (Jag skrev också och undrade om vilka partiledare man tänkte intervjua, läs det här samt Dag Tuvelius svar)

Turen har idag kommit till Mona Sahlin.
Och titeln är "Folkkyrkan är viktig för arbetarrörelsen".

Liksom Fredrik har Mona Sahlin gått ur Svenska kyrkan. Men enligt artikeln har hon funderat på att gå med igen (jag vill minnas att det var likadant med Anna Lindh, men att det aldrig hade blivit av. Men trots att Anna L inte var med i Svenska kyrkan så fick hon en kyrklig begravning. Det var en pastoralt beslut av den tjänstgörande prästen).

Men Mona är alltså inte med - men tycker det är viktigt att rösta. Och följande skäl räknas upp;
Skälen att rösta är många, menar hon, och räknar upp en del av det som återfinns i val­­manifestet. Det handlar om sådant som att vårda kulturarvet, erbjuda ceremonier, stärka kyrkan som social kraft och bidra till utvecklingen av ett mångreligiöst samhälle. Och så, förstås, att se till att samkönade par får gifta sig i kyrkan.
Då kan jag ju meddela dig, Mona Sahlin, att om du vill utnyttja din röst i årets kyrkoval så är det fortfarande inte för sent. Det gäller bara att du går med i Svenska kyrkan före den 21 augusti, dagen när vallängderna dras ut. Du kan hämta en blankett här>> (adressen går till Fässbergs församling för pinsamt nog gick det inte att hitta en inträdesblankett enkelt på Svenska kyrkans webbplats!)

I artikeln med Mona Sahlin hänvisas också till hennes medverkan förra maj på kyrkopolitiska gruppens möte. Detta skrev jag om här.

I intervjun läser jag följande:
Hon beskriver Svenska kyrkan — eller folkkyrkan — som ”ett fint möte” och menar att den ”tål debatter”. Anser att politik och religion inte hör ihop, men ser det som självklart att de politiska partierna är med och styr i kyrkan.
Men snälla Mona Sahlin - hör du inte vad du säger? Det är jättebra med aktiva kristna människor som ställer upp och tar ansvar i kyrkan. Och de får vara hur politiskt aktiva som helst och ta ansvar i stat och kommun. Men det skall inte vara den politiska färgen som skall styra religionen och kyrkan. Det skall vara kärleken till Kristus, viljan att tjäna honom och sprida Guds ord och evangelium - inte ett partiprogram!

Nej, bästa Mona Sahlin, du är välkommen att gå med i Svenska kyrkan. Du kan vara med och rösta redan i detta kyrkoval. Men var snäll och se till att Socialdemokraterna som parti drar sig ur kyrkopolitiken.

(Bilden är från Kyrkans tidnings webbsida)

2 kommentarer:

Mattias sa...

Det finns en inträdesblankett på svks officiella webb, om svenskakyrkan > medlemskap > hur blir man medlem?

Carina Etander Rimborg sa...

Tack Mattias, då skall jag lägga en länk till den
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=258177&ptid=0

Den låg så lågt ner att jag inte såg den på min lilla skärm. Och den kom inte upp när jag använde sökfunktionen. Men nu så…!