Som informatör tycker jag det är självklart att kyrkan ska vara med och finnas på de nya arenorna som hela tiden poppar upp. Precis som kyrkan har valt att finnas på arbetsplatser, på bänkar i shoppingcentra, i skolor och vårdinrättningar så ska vi självklart också finnas med på sociala medier.
Det finns givetvis olika sidor av detta.
På SvD.se Brännpunkt skriver idag Joacim Hillervik att svenskarna är aningslösa ute på sociala medier.
SvD.se Svenskar är naiva på nätet>>
Oavsett vad man tycker om artikeln och skribentens synpunkter så är det viktigt att kyrkan finns där. Både som samtalspartner och för att missionera - berätta om Jesus. Och det behöver givetvis ske samtidigt och inte vara på samma sak.
Emanuel Karlsten som är en av Sveriges bästa sociala medie-expert valde att förra veckan hålla en helt gratis föreläsning om hur kyrkor kan nå ut i sociala medier. Föreläsningen höll han för att visa sin farmor vad det är han håller på med i sitt arbete.
Dagen: Twitterexperten till kyrkan - för farmors skull>>
Vilket var ditt huvudbudskap?
- Huvudbudskapet var att vi lever i en tid där många vänt sig till nätet för att vara sociala, och då måste även kyrkan vara där. Nätet är den nya kyrkbacken, och för att nå folk måste kyrkan flytta dit. Det finns mycket att vinna på att vara där, men jag tror att det finns en rädsla, så sådana här träffar tror jag är viktiga för att folk ska våga ta det första steget.
Emanuel Karlsten säger att han redan fått flera förfrågningar från kyrkor om att föreläsa i ämnet, och kanske väntar en stundande kyrkoturné, för att göra fler kristna aktiva i sociala medier.
- Sent ska syndaren vakna, säger han med glimten i ögat om kyrkors sena reaktion att haka på de nya mötesplatserna på nätet.Ytterligare en röst som säger något om hur kyrkans syns i de sociala medierna:
Brygubben: We had something going and we blew it>>
Hela Emanuels föreläsning kan du se på bambuser här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar