11 sep. 2012

Timeouten är slut - välkommen tillbaka!

Det visade sig att ärkebiskopen endast tagit en längre timeout från bloggen, och inte alls lagt ner bloggen, vilket jag nästan fick uppfattningen om i söndags.

Jag är den första att säga att jag är glad över att bloggen återigen väckts till liv. Det ska bli spännande att följa med i ärkebiskopens olika blogginlägg, som jag hoppas nu kommer med större regelbundenhet.

Ärkebiskopens blogg: Ut ur idet framåt hösten>>

Jag har idag och kommer i morgon att vara med på Webbdagarna i Göteborg. Två dagar där över 500 personer har samlats och pratar om internet, webb och sociala medier. Hur, vad och också varför. Vad som fungerar, inte fungerar, hur man kan tjäna pengar, hur man har tänkt.
Och det nätverkas genom kontakter under fikapauserna. Och under seminarierna genom twitter och andra sociala medier. Det delas, funderas, kommenteras och utvecklas. Diskussioner kan ha startat på internet som leder till ett möte över en kaffekopp på webbdagarna. Kanske är det första gången vissa människor ses - fast de har haft kontakt under en lång tid.

Och när jag i det här sammanhanget funderar över var Svenska kyrkan är - så inser jag att vi är så långt efter. Trots att det är precis det här som vi i kyrkan egentligen håller på med hela tiden. Att nätverka, att gilla, att kommentera, diskutera och fånga upp tankar, att lyssna och få människor intresserade.

En föreläsare sa idag "om man har en riktigt bra berättelse så behöver man ingen reklam" - med det menar han att det går att sälja en vara utan reguljär reklam om man har en bra berättelse istället.

Och jag tänker givetvis på att vi sitter inne med världens bästa berättelse - den om Jesus Kristus som vår frälsare. Vi behöver inte göra särskilda tidningsannonser för att berätta om vårt budskap -men vi behöver och måste berätta berättelsen. Vi, du och jag, på alla de arenor där vi befinner oss. Mun till mun, i alla de sociala sammanhang vi befinner oss.

Låt oss finnas överallt där det finns människor. Och välkommen tillbaka till den digitala arenan biskop Anders!

Här är hela listan med biskopar och domprostar som bloggar.
Biskop Antje (Lund) och biskop Jan-Olof (Växjö) finns på twitter.

Biskopar och domprostar bloggar

Inga kommentarer: