25 sep. 2012

Kyrkomötets ordförande hoppar av

Från nyheterna P4 Jönköping nås vi av nyheten att Gunnar Sibbmark, kyrkomötets ordförande, hoppar av kyrkopolitiken. Detta för att moderaterna som parti inte ställer upp i nästa kyrkoval.

http://m.sverigesradio.se/artikel/5282437?programId=91

"– Min nomineringsgrupp ställer inte upp i nästa val, det blir en annan nomineringsgrupp som heter Borgligt alternativ. Jag blev moderat en gång i tiden via kyrkopolitiken. När Moderaterna lämnar kyrkan lämnar jag kyrkopolitiken.
Partipolitiken är viktig för demokratin inom kyrkan, är Gunnar Sibbmarks åsikt.
– Det är inte så att partipolitiken styr utan det är en valteknisk sak. Listor ska det finnas, det ska vara en demokratiskt uppbyggd kyrka står det i kyrkoordningen och kyrkolagen. När man väl är vald där är det väldigt lite partipolitik."

1 kommentar:

Gert Ärnström sa...

Har lyssnat på intervjun från P4 Jönköping, och jag är nu mera övertygad om att Gunnar Sibbmark gör helt rätt som inte ställer upp för omval. För med partier och en ”valteknisk sak” ser jag fram emot ett nytt förhållningssätt hos de som vill jobba för vår kyrka.