10 sep. 2012

Efterdyningar från Världens fest

Det går ju inte riktigt att släppa Världens fest. Vill faktiskt dela vad som hände under inledningen igår. Jag pratade ju om trumpetarna som övade. Och så här blev det när de gjorde det live. Från tre håll kommer det trumpetare med en procession och leder präster, diakoner och utdelare till tre altare.

(När biskop Antje sedan bad nattvardsbönen så gjordes detta parallellt ute vid två altaren till - så kunde man också gå dit och få nattvarden under gudstjänsten.)

Med anledning av min kritik mot ärkebiskopen (att det var så svårt att hitta hans tal) så har hans pressekreterare Ewa Almqvist skrivit på bloggen och meddelat hur det hänger ihop med ärkebiskopen och hans tal och webbsidan.
Ärkebiskopens tal och predikningar ligger på www.svenskakyrkan.se/arkebiskopen, där de senaste syns på startsidan. Tidigare tal/predikningar nås via länken "Sagt och skrivet" i vänsterkanten.
Ärkebiskopens tal vid fredsmanifestationen i Malmö i lördags finns på Världens fests webbplats, www.svenskakyrkan.se/varldensfest.
Ibland dröjer det innan talen läggs ut, av praktiska skäl, och ibland finns inget skrivet manus - och då läggs talet inte ut alls, av uppenbara skäl.
/Ewa Almqvist, ärkebiskopens pressekreterare
 Det är bra - då får vi hoppas att även ärkebiskopen hittar till denna sidan. =)

Jag fick förslaget när jag twittrade om ÄB ovilja till att blogga att just twitter vore väl ett bra och lagom medie i så fall. Korta meddelande. Lätta att skicka iväg. Precis som biskop Jan-Olof från Växjö säger i den här radiointervjun i P4>> 

På tal om Världens fest kan du hitta en massa klipp på deras Facebooksida tänk@framtid

Uppdaterad 14.40
Martin Garlöv bloggar på Brygubben: Biskopen som tappade lusten>>

1 kommentar:

Ewa A sa...

Pinsamt nog måste jag rätta mig själv: Det finns ingen länk i vänsterkanten, utan ALLA tal/predikningar nås via startsidan för ärkebiskopens webbplats. Jag glömde bort att vi har ändrat. Men annars stämmer det jag skrev.
Jag har lagt ut fredstalet från i lördags på Världens fest, men dessvärre krånglar det och vill inte synas. Det kommer när det kommer...
/Ewa Almqvist