8 sep. 2012

Bryr sig Gud

Jag började morgonen med en orgelmeditation i St Johanneskyrkan i Malmö. En mycket vacker kyrka med mycket jugenddetaljer.

Orgeln spelade flera vackra stycken och så fick vi lyssna till en röst som läste två meditationer (vet ej vem det var eftersom personen satt ner och inte sa vad han hette).

Han sa en sak jag tyckte var bra och som jag kommer ihåg. "Vi är alla del av en levande organism, inte en organisation". Det var på tal om med-lemmar och Kristi kyrka.

Men så plötsligt hör jag rösten säga"Gud bryr sig inte om ifall vi döper" och jag blev så upprörd att jag glömde bort resten.

Jag tror tanken kanske var att Gud är så mycket större än våra ritualer, men det tog mig ett par upprörda minuter att landa i den tanken.

När ett sådant här påstående kommer i en meditation, utan en längre förklaring blir det komplicerat tycker jag. Det är klart att vi ska våga ifrågasätta allt och fundera över varför vi, teologiskt, gör som vi gör. Men vi kanske ska fundera över i vilket sammanhang vi gör det.

En rolig sak inträffade utanför hotellet idag. Talade med några deltagare som skulle åt samma håll som jag. Vi talade om var vi kom ifrån. De var alla från Lunds stift. Jag sa att jag kom från Göteborg "Oj, så långt bort!" var det då en som sa. Tja... Det är ju Världens fest.

Inga kommentarer: