7 sep. 2012

…för dig utgiven

Så var det dags att summera den första dagen på Världens fest. En fest som egentligen inte kom igång förrän sent på eftermiddagen. Det stod i programmet att det fanns utställningar på ett ställe från kl 12.00, som jag försökte gå på. Men de kom inte förrän efter kl 15.00 och satte upp sina grejer. Jag får gå dit imorgon istället om jag hinner.

Men jag har under dagen träffat en hel del människor från kyrkomötet och andra kyrkliga sammanhang. Och jag har förstås träffat en hel del POSKare. Det är trevligt. Jag hoppas att alla POSKare som ser mig kommer och hälsar!

Det som grep mig allra mest i kväll var två moment under inledningsmässan. Vi var i Baltiska hallen, en gigantisk idrottshall där vi alla över 3000 deltagare fick plats. Efter en del inledningsanföranden så började gudstjänsten.

Olika sorters musik var ett av inslagen. Och sen kom en mörk man i en stor vit kaftan. Och han citerade ur bibeln. Samtidigt som en sopransax spelade. Jag tror faktiskt att detta var en scen ur teaterföreställningen Bibeln som gick på Göteborgs stadsteater (men jag kan inte säga säkert). Men vackert var det. Orden gick rakt in i hjärtat.

När nattvarden skulle tillredas kom sedan fyra personer bärandes på en stor bår och på båren låg ett gigantiskt bröd. Först tyckte jag det såg helt makabert ut. De gick upp och ställde båren framför altaret som stod mitt på den korsformade scenen. När de lämnat båren där såg det ut som det stod en kista, nästan som det var begravning.

Och så kommer orden till mig. Han dog för att jag skulle få leva. Hans kropp är för mig utgiven. Jag får i nattvarden ta emot hans kropp som bröd. DÅ, där… så starkt detta talade till mig.

Sen är det fint att få dela nattvardsgemenskap med alla deltagarna. Sjunga psalmerna tillsammans och få inleda en helg med mässa.

Efter inledningsmässan tog jag mig till St Petri församlingshem för att vara med på panelsamtalet om Svenska kyrkan och webben. Jag var en av fyra som ingick i panelen. Du kan se hela samtalet här (börja titta ca 5,5 min in i sändningen)

I morgon har jag kryssat för fullt med olika programpunkter som jag ska försöka hinna med att gå på. Kanske kan jag också bambusa eller blogga under dagen. Men det beror helt och hållet på om det funkar rent praktiskt och jag hinner.

Inga kommentarer: