28 juli 2012

OS i London

Såg ni invigningen av OS i London igår på TV (eller kanske live?) Jag såg den på TV. Jag tycker det roligaste var Rowan Atkinsson som spelade musiken från "Triumfens ögonblick" och när "James Bond" var och hämtade drottningen på slottet.

Att det sedan sjöngs en psalm var starkt. Bakom drottningen skymtade jag också Englands ärkebiskop. Hade detta hänt om vi varit i Sverige? Tja… fundera på det en stund…

Svenska kyrkan i utlandet har laddat under lång tid för att ta emot alla besökare som kan tänkas vilja komma till Cafe Svensson. De har också gjort mobila team som ska finnas ute på stan och hjälpa människor som fått problem av olika slag.

Så här skriver Svenska kyrkan i ett pressmeddelande:

Marcus Birro till Svenska kyrkans café under OS
Svenska kyrkan.
Foto: Anders Rune/IKON.

På fredag den 27 juli invigs Svenska kyrkans Café Svensson x 2 i London, som erbjuder mötesplatser för samtal, fika, gudstjänst och storbildsvisningar under hela OS-perioden. Författaren och bloggaren Marcus Birro medverkar i caféerna den 1-2 augusti.

Svenska kyrkan erbjuder två mötesplatser i form av Café Svensson under OS: dels i Sjömanskyrkan (Canada Water Station) och dels i Ulrika Eleonora kyrka (Baker Street Station). På fredag 27 juli kl 13 invigs Café Svensson i Sjömanskyrkan, och kl 16 klipps bandet i Ulrika Eleonora. På kvällen visas OS-invigningen på storbildsskärm i båda kyrkorna.

Den 1-2 augusti gästas Café Svensson av den idrottsintresserade författaren Marcus Birro, som står på scenen kl 16 och kl 19 – den 1 augusti i Ulrika Eleonora och den 2 augusti i Sjömanskyrkan. Han kommer även att gästblogga på Café Svenssons blogg.

Café Svensson har också…
… ett eget husband!
… bakat 3000 bullar i förväg!
… köpt in 1500 varmkorvar!
… lagat lasagne av 50 kg köttfärs!

Båda caféerna håller öppet kl 10-23 under hela OS-perioden och erbjuder lättare maträtter och fika, möjlighet till samtal med präst eller diakon samt storbilds-tv med sändningar från OS – förutom gudstjänster/andakter och underhållning. Café Svensson blir också högkvarter för Svenska kyrkans mobila team som kommer att röra sig på stan och möta svenskar.

Läs mer om Café Svensson här.
Café Svenssons program.

Café Svensson finns också på Facebook

På Twitter använder vi hashtaggen #cafesvensson.

Pressekreterare på plats i London:
26/7-5/8: Ewa Almqvist, tfn 0705-469677
5-9/8: Daniel Bramsell, tfn 0768-000102
9-13/8: Stefan Håkansson, tfn 0734-338983

Svenska kyrkans pressjour nås på 018-169475.
Här kan ni se teamen på plats utanför Svenska kyrkans lokaler. Jag tycker att de har lyckats matcha färgerna på de svenska atleternas kläder (som de hade vid invigningen) bra.
Den där bloggen som de skriver om lyckades jag först inte hitta. Jag trodde den låg på Svenska kyrkans bloggportal, men så verkade det inte vara. Men sen hittade jag en länk. Bloggen har du här
http://cafesvensson.wordpress.com/
Kyrkans Tidning: Kyrkorna förbereder inför OS>>

1 kommentar:

Bengt Held sa...

Jag har idag kommenterat en debattartikel från människor i konservativa gruppern Frimodig kyrka.

"Ärkebiskopen behöver de intoleranta":

http://bengtheld.blogspot.se/2012/07/arkebiskopen-behover-de-intoleranta.html

Från min bloggpost.

"Mill måste var en av de mest begåvade filosoferna någonsin. Och hans sanning gäller än idag. Nej, jag gillar varken främlingsfientliga Sverigedemokraterna eller homofientliga Frimodig kyrka. Men betyder det att jag hoppas de två grupperna försvinner från kyrkomötet i nästa kyrkoval? Jag skulle betrakta det med blandade känslor. Det är givetvis bra att intolerans trängs tillbaka men de två grupperna är ett symptom, inte en orsak, till främlingsfientlighet och homofientlighet i samhället och Svenska kyrkan. Det bästa vore om de finns kvar efter nästa val men med bara några få mandat.

För då kan de viska i ärkebiskop Anders Wejryds öra, "kom ihåg du är dödlig". Jag hoppas att Wejryd deltar i Prideparaden i Stockholm nästa lördag. Och att han "ännu tydligare beskriver sanningen om hur verkligheten är", att folk inte väljer sin sexuella läggning."

Jag hoppas ni inte betraktar det som off-topic. Jag vet det förs en livlig debatt i Storbritannien om kommande förslag om en könsneutral äktenskapslag och även det landet har grupper som vill införa en drastiskt mer restriktiv flyktingpolitik. Samma här som där. :-)