28 juni 2012

Överläggningar

Idag ska Göteborgs kyrkomötesgrupp träffa biskop Per och diskutera frågorna som ska upp på kyrkomötet i höst.
Vi börjar med lunch i biskopshuset och sedan blir det diskussion. Förslaget om Närhet och samverkan kommer givetvis att vara en viktig fråga.

Förhoppningsvis samlar även övriga biskopar sina kyrkomötesledamöter för överläggningar.

Jag skrev för några dagar sen om en församling som hade gjort reklam med hjälp av lokaldelen. Jag skrev om det här>> Jag hittar ytterligare en församling som har använt sig av lokaldelen.


Det är Borgsjö-Haverö församling i Ånge som gör reklam.

Men jag ställer mig ganska undrande till den här reklamen. Vem som har bestämt bilderna (det är bara stillbilder) och vem som har skrivit texten som läses?

När det gäller texten så är det nog församlingen. Det talas vackra ord om närvarande och hoppingivande gemenskap. Om att ge hjälp och information. Om att vara öppna och så vidare.

Och det enda jag ser är tomma kyrkor. Kyrkor med stängda dörrar. Tomma lokaler och kyrktorn. Inte en människa så långt ögat ser.

Alltså - jag tycker inte det här är bra. Jag är ledsen, men jag tycker det här förfelar sitt syfte totalt.
Det är mycket bättre att göra en egen reklamfilm, intervjua människor som är med i församlingen, visa en gudstjänstbild när det faktiskt är människor i kyrkan. Det har nog aldrig varit den här församlingens intention att visa sina tomma kyrkor som saknar människor.

I princip kan vem som helst göra en film idag med hjälp av sin telefon. Möjligheterna är oändliga. Det är bara att våga försöka. 

Kyrka Ånge Svenska Kyrkan - Borgsjö-Haverö... by lokaldelen02

Och på tal om internet så var det i början av juni en stor konferens för kyrkor och internet i Rom. Från Sverige var det 12 medarbetare från olika delar av landet som var där. Ulrika Wippel skriver en rapport om konferensen på Svenska kyrkans utvecklingsblogg>>
Det stora med ECIC är dock inte gästföreläsarna utan nätverkandet mellan deltagarna. Detta var fjärde gången jag deltog och det börjar verkligen kännas som jag har kollegor runt om i Europa. Det händer oftare och oftare att jag hör av mig till någon av dem som har erfarenheter jag gärna tar del av inför egna uppgifter. Eller att jag rekommenderar mina kollegor på Svenska kyrkan att kontakta människor jag träffat via detta nätverk. I Finland har de exempelvis arbetat i ett projekt och utbildat tusentals kyrkoanställda i att använda sociala medier i tjänsten så att exempelvis präster finns på Facebook, där de också kopplat in en säker chatfunktion. Där har de också projekt att vidareutveckla kriskommunikationen för att på ett naturligt sätt kunna finnas på webben då en katastrof inträffar, både för media och som stöd till människor. I Schweiz har de haft själavård på nätet sedan i slutet av 1980-talet seelsorge.net, i Bayern var de tidiga med kartor och Googlemaps, på Ireland har Jesuiterna en världsomfattande bönesajt sacredspace.ie där de medvetet inte vidareutvecklar designen till fördel för enkelheten. På Facebook finns en bibelsida med extremt många följare. Detta är ett samarbetsprojekt där Anders Orsander bidrar från Skandinavien. 

Inga kommentarer: