4 feb. 2012

Teologi och politik


En intensiv dag.

Jag har varit på "strömmen" Teologi och Politik. I panelen satt KG Hammar, Helle Klein, Marika Markovits och Hans Wallmark. Journalisten Cecilia Uddén skulle också varit med. Men hon hann från Kairo till Ängelholm när hennes chef sa till henne att återvända till jobbet - han ville ha en journalist på plats i Kairo. Så det var bara för henne att gå på ett plan och återvända till Kairo

Det har varit många spännande frågeställningar under dagen och mycket klokt har sagts. För den som vill har man kunnat följa twitterflödet under #teologifestivalen

Jag skulle säga att alla var rörande överens om att kyrkan har en naturlig del och ansvar i samhället. Vi ville och tyckte att det var viktigt att kyrkan tog en del av politiken och samhällsfrågorna. Och vi har prata om de problem som finns i vårt samhälle med rädslan för religionen.

Jag ställde efter lunch den frågan som jag var intresserad av - nämligen - ska partierna vara en del av kyrkan? Hans Wallmark började med att svara och berättade det vi redan visste - att moderaterna har tagit beslut om att som parti inte vara kvar i kyrkovalet. Däremot kommer de att samla moderata kyrkopolitiker under annan flagg - vilken den nu kommer att vara är inte klart.

De andra sa ingenting först - men efter några andra inlägg tog Helle Klein upp tråden och gjorde klart att hon tyckte att partierna skulle vara kvar i kyrkan. Hon trodde att det fanns ett politikerförakt för de som var partipolitiskt bundna.

Jag tycker ju att hon har fel. Jag tror inte alls att man behöver "redovisa" sig i sin politiska hemvist - det är inte det som avgör om jag vill vara med och ta ansvar i kyrkan. Men den erfarenhet och det nätverk som jag kan ha skaffat mig i det politiska livet är givetvis ett plus. Men det viktiga för mitt engagemang i kyrkopolitiken är ju min lojalitet till kyrkan och det uppdrag vi fått som kristna. Så tycker jag. Alltså har jag och Helle olika åsikter.

Jag har gjort lite bambuser-sändningar från Teologifestivalen. Inte så mycket. Men jag passade bland annat på att intervjua tre av deltagarna i en paus. Det är Sara Sandelin (POSK) från Göteborg, Bengt Kristiansson (ÖKA) från Skara och Johan Lindberg (POSK) från Uppsala. Här kan du se vad de tyckte om seminariet.

Inga kommentarer: