28 feb. 2012

Be nu!


Fastan är en förberedelse inför påskens under. Vi får vandra med med i Jesus spår, hans lidande, hans gärningar och hans agerande tillsammans med lärjungarna.

Jag vet inte hur ni klarar av det - men personligen har jag svårt att ta mig tiden att verkligen ta tillvara på fastan och ägna åt bön och bibelläsning, så som jag borde.

Men ett hjälpmedel har gjort det lite lättare. Det är Tidegärdsappen som jag har laddat ner i min smartphone. Jag skrev om den här>>

Gabriel Fjellander har utvecklat en app, ett hjälpmedel, som gör det lättare för mig att ta tillvara på stunder, så att jag kan läsa bibeln och be en bön.

Den mest underbara knappen tycker jag är "Be nu!". När jag trycker på knappen så får jag texter och böner för just den stunden - och jag vet att många med mig ber dessa samtidigt.

Har du en smartphone så rekommenderar jag verkligen att du laddar ner den här appen i din telefon. Kanske kan den hjälpa dig som den har hjälpt mig, att hitta fler stunder för bön och bibelläsning, mitt i vardagen.

Jo, jag vet att det är enkelt att be till Gud, att man inte behöver färdigskrivna böner. Men ibland är det skönt att få vila i någons annans ord. Att få hjälp att samla tankarna.

Se också senaste magasinet på svkplay där de pratar om teaterföreställningen Bibeln och om fastan. Se här>>

Flera tidningar har skrivit om tidegärdsappen bl.a. Dagen (hittar ingen länk), Svensk pastoraltidskrift (hittar ingen länk) och Kyrka och Folk (hittar ingen länk):

Kyrkans Tidning: Tidegärden i telefonen>>

Tidegärden har också en egen grupp på facebook där du kan få nyheter och information>>

Inga kommentarer: