1 jan. 2012

Mistlarna i Västmanland


För tre månader sen flyttade jag till Västerås. Det är mycket som är nytt för mig som aldrig har bott i trakten. En sak är att det finns mistlar i träden. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en mistel i Sverige innan jag kom till Västmanland. Här ser jag dem lite varstans, speciellt nu i jultid.

Innan jag flyttade till Västerås bodde jag två år i Frankrike. Där är det mycket tal om mistlar, särskilt i Bourgogne. Liksom Västmanland har landskapet Bourgogne misteln som sin symbol. Deras speciella vårblomma, nästan som vår tussilago, kommer i februari. Då är det mistlarnas vita blommor som lyser högt uppe i trädkronorna.

När jag hälsade på i Bourgogne träffade jag ett par danskar och frågade om de hade mistlar hemma i Danmark. Danskarna såg förvånade ut och sa att de finns i nästan varenda trädgård. Hur kommer det sig? undrade jag:
- Vi planterar dem förstås, sa det danska paret. Fröna köper vi på en handelsträdgård och sen sätter vi dem i äppelträden.

För mig är det märkligt med alla mistlar i Västmanland. Häromveckan var jag i Kungsör och där såg jag så mycket mistlar att träden verkade gröna, trots att det var mitt i vintern. Jag frågade Linda Angman som är präst i Kungsör om alla mistlarna i församlingen. Av hennes svar förstod jag att hon ser dem som det mest självklara i världen, eller åtminstone det mest självklara i Kungsör. Själv blir jag fortfarande förundrad varje gång jag upptäcker något grönt och burrigt uppe i ett träd.

Fransmännen tar in sina mistlar kring första januari. I Frankrike är mistlarna en del av det julfirande som pågår över trettondagen.

Epiphanie heter trettondagen på franska och det betyder uppenbarelse. Gud har gjort sig uppenbar genom Kristus. Genom Kristus fick det gudomliga kropp och ansikte. Hos orientaliska kristna, från länder som Syrien, Iran, Irak och Turkiet, lever den mycket gamla traditionen att sjätte januari är en större högtid än 25 december.

Att trettondagen är en viktig festdag även i Sverige visar den svenska almanackan, eftersom trettondagen är en ledig dag. Då hänger mistlar i många franska hem, i alla fall i Bourgogne.
När mina föräldrar kom på sitt första besök hos mig i Västerås visade jag dem mistlarna. Pappa var skeptisk:
- Det är skatbon, sa han. Sen upptäckte han att de var gröna.

Mikael Mogren
stiftsadjunkt i Västerås stift.

Inga kommentarer: