17 jan. 2012

Det är aldrig för sent


Från Martin Garlöv får jag tipset om att en av våra POSK-kamrater från Gävle, Uppsala stift, i söndags blev präst.

Arbetarbladet: Nybakad präst vid 59 års ålder>>
Margareta Nordell börjar ett nytt yrke samma år som hon fyller 60. I söndags prästvigdes hon i Uppsala domkyrka.
– Jag höll fast vid min dröm även om det var motigt ibland. Det är aldrig för sent att byta jobb!
(…)
Margareta har varit aktiv i Maria församling under många år. Hon har sjungit i kören, varit kyrkvärd, lett pilgrimsvandringar och konfirmandgrupper. Sedan några år leder hon en bön- och bibelstudiegrupp som betyder mycket för henne. Dessutom är hon aktiv kyrkopolitiker för POSK, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan.
(…)
– Vägen var lång, men jag höll fast vid mina studier. I efterhand kan jag se att de här åren var värdefulla. Jag tvingades till personlig utveckling och rannsakan av min tro. Det blir en styrka när jag möter människor i deras viktigaste livsskeden, både när det gäller glädje och sorg.

Margareta vill dela med sig av sin upplevelse att drömmar kan förverkligas även om man snart ska fylla 60. ”Ge inte upp utan håll fast vid det du brinner för” är hennes råd.

– Prästyrket kan man utöva även efter den traditionella pensionsåldern. Jag vill vara aktiv så länge det går.
Foto: Catarina Hugosson, Arbetarbladet

Inga kommentarer: