2 dec. 2011

Spelet om folkkyrkan

Jag har fått ett Folkkyrkospel genom en av mina kamrater i kyrkomötet. (Tack för det!)

Folkkyrkospelet är socialdemokraternas diskussionsmaterial eller samtalsspel inför kyrkovalet 2013.

Ett fantastiskt fint och välgjort spel för 2-6 spelare. Spelet är formgivit av gruppledaren Olle Burell och konstruerat av Sofija Pedersen Videke, Jerry Adbo, Christina Eriksson och Kennet Odelstrand.

Spelplanen består av tidningsurklipp från Aktuellt i Politiken och Tidningen Broderskap och handlar alla om socialdemokraterna och kyrkovalet. Sedan går man på spelplanen som är fotografier där många har anknytning till socialdemokratin (Mona Sahlin, Håkan Juholt, Carin Jämtin osv). Spelmarkörerna är kyrkfönster i olika färger.

Händelsekorten som man drar och skall svara på är både diskussionskort och kort som för en framåt i spelet. Frågorna handlar både om Svenska kyrkan och om socialdemokraterna.
Några exempel på diskussionsfrågor:
  • Om du fick bestämma, vilka utåtriktade diakonala verksamheter skulle din församling satsa på?
  • Ska det kosta pengar för icke-kyrkotillhöriga föräldrar att ha sitt odöpta barn i barnverksamheten?
  • Ska Svenska kyrkan i utlandet finansieras från Sverige?
  • Vad är en familj?
  • Varför ska Socialdemokraterna vara engagerade i Svenska kyrkan?
  • Vilken eller vilka nomineringsgrupper känner du är lättast att samarbeta med? Försök att identifiera varför.
Och händelsefrågor (svar där du får gå ett eller flera steg fram i spelet)
  • SAP är organiserat i ett antal partidistrikt, men hur många är de?
  • Vad finns i kalken under en mässa?
  • Vad har Svenska kyrkans flagga för färger?
  • Vad heter de fem senaste partiordförandena i efternamn?
  • Vad heter den första boken i bibeln?
Och så där håller det på. När första personen kommit halvvägs i spelet och når "fika"rutan så får alla fika tillsammans. Den som vinner ska skicka ett vykort till Kennet Odelstrand och tipsa partistyrelsen om vilken kyrkopolitisk fråga som är viktigast att driva idag. Den som kommer "sist" får se till att den som kommer först har gjort detta inom en vecka.

Ja, vad tycker du om det här?

Personligen tycker jag det är ett väldigt fint spel. Snyggt gjort och en väldigt kul idé. Tydligt kopplat till socialdemokraterna med många partifrågor - men ett spännande diskussionsunderlag.

Jag tänkte mig att jag skulle spela det med mina ungdomar (16 & 18 år) när de kom hem.

Men… 16-åringen bara stirrade på spelet och sa föraktfull "Folkkyrkospelet - nä, jag tror inte det! Fy, vad tråkigt det ser ut". Och 18-åringen höll med. Så jag har tyvärr inte spelat det ännu. Uppenbarligen tillhörde inte de målgruppen.

Dock kan spelet säkert liva upp en vanlig partikväll hos de kristna socialdemokraterna (eller om någon vill komma hem till mig och pröva?)

Inga kommentarer: