13 okt. 2011

Bodström vill inte blanda kyrka och politik


Dagens Kyrkans Tidning rapporterar att NVP.se skriver att Tomas Boström vill sluta i kyrkofullmäktige i Boo församling. Han blev invald efter förra kyrkovalet 2009 men har inte varit på ett enda möte.

NVT.se Bodström vill sluta i kyrkofullmäktige>>
Kyrkans Tidning: Bodström lämnar kyrkofullmäktige>>

Så här skriver NVT i sin intervju med Tomas Bodström;
– Jag har varit med i två år. Första året var det valår, andra året var jag i USA. Men när jag kom tillbaka tänkte jag vara kvar. Det fanns frågor jag ville driva.
Dels handlade det om kyrkans roll när det gäller flyktingar. Dels om kyrkans roll för kriminella.

– Som advokat vet jag att de två absolut främsta orsakerna till att människor lämnar brottsliga banan är kärleken och Gud. Personerna som klarar sig bra har träffat någon de älskar. Eller kommer de i kontakt med Gud. Det tänkte jag ta fasta på.

Så blev det alltså inte. Anledningen till avhoppet var, lite oväntat, turerna kring Marcus Birro.

– Senaste veckan har jag fått flera förfrågningar från tv och tidningar. Dessutom är jag krönikör i Aftonbladet. Så såg jag vad som hände Marcus Birro. Då tänkte jag: Han var inte ens med i KD, jag är ju aktiv politiker. Det kändes inte bra.
Jag tycker det är självklart att en aktiv politiker skall kunna vara med och ta ansvar i kyrkan. Men… man skall inte göra det på ett politiskt mandat. Det är helt fel. Därför tycker jag det är bra att Bodström lämnar. Men han är mer än välkommen tillbaka på en partipolitisk obunden lista, där han känner att han kan få driva sina frågor.

Ur POSKs handlingsprogram:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är en demokratisk riksorganisation för grupper och enskilda som vill ta ansvar som förtroendevalda i Svenska kyrkan utan att binda sig till något allmänpolitiskt parti. POSK är uppbyggt av lokalorganisationer och stiftsorganisationer, och arbetet inom POSK följer svensk demokratisk tradition. POSK nominerar kandidater som är förtrogna med Svenska kyrkan och har ett engagemang i dess gudstjänst- och församlingsliv. POSKs kandidater är alltid partipolitiskt obundna i de kyrkliga sammanhangen, men vissa tar också samhällsansvar genom att verka inom ett allmänpolitiskt parti i exempelvis kommunen.
Bild: riksdagens webbplats

1 kommentar:

Martin Garlöv sa...

Bodström är inte vilken socialdemokratisk företrädare som helst. Hur partiet använde affischnamn utan täckning - som det visade sig - i förra kyrkovalet, det finns anledning att lägga på minnet inför 2013. Till det kyrkoval som kan bli det näst sista eller ett av de sista, innan den bortre parentesen omkring ordning från 1930-talet.