6 juli 2011

Vad är en gudstjänst?

I söndags ägnade jag större delen av dagen åt att åka till Öland. Jag har varit med på problemfestivalen som församlingen på Norra Öland anordnade. (mer om detta kommer i senare bloggposter).
Eftersom jag var tvungen att åka så tidigt på morgonen för att hinna dit i tid så lyssnade jag på radiogudstjänsten i bilen.

Ja, eller… vad det nu var.

Gudstjänsten i söndags sändes från Annedalskyrkan i Göteborg. Den spelades in under gudstjänstfestivalen i mars 2010. Jag var själv med på den festivalen och jag var med under inspelningen av den här gudstjänsten som hade fått namnet "Vila - en ungdomsmässa om försoning".

Du kan själv lyssna här (tom 2 augusti 2011)
Lyssna: Gudstjänst

Det fanns några bra saker med den gudstjänsten och det finns några saker som jag är väldigt kritiskt emot. Och jag vill minnas att jag tänkte samma sak när jag deltog "live" i gudstjänsten. Men då var den också insatt i ett annat sammanhang och kritiken nu är nog därför tydligare, tror jag, när gudstjänsten står helt ensam.

Det som var bra det var medverkan av Klara Zimmergren. Hon bidrog med två olika texter varav den ena handlade om "Förlåt". Vardagsnära texter, lysande uppläsning, roliga, nära och träffande. Den andra texten handlade om att släppa saker, när man med ålderns rätt inser att det kommer inte att hända i livet. Också mycket bra.

Prästen uppenbarade sig tre gånger i gudstjänsten. För att läsa en text (vilket hon tyvärr inte gjorde så bra som Klara Zimmergren, som just hade läst en av sina texter), för att läsa Vår Fader och för att läsa Välsignelsen.

Däremellan var det musik. Snyggt spelad, snyggt framförd - men… ett stort MEN…

Var fanns gudstjänsten? Var fanns hjälpen från bibeln och prästens förklaring till hur jag skall leva mitt liv denna veckan? En koppling från Klaras texter till texterna i bibeln? En koppling vad som finns i den stora försoningen? Var fanns diskussionen om sådant som går fel, var fanns upprättelsen i Gud? Nix - jag upplevde den inte någonstans.

Det var snyggt producerat, snyggt uppfört - men för mig var detta ingen gudstjänst. Jag satt där, på motorvägen och var besviken. Jag kunde inte sjunga med i några psalmer, där fanns ingen utläggning av ordet, jag kunde be med i Vår fader och välsignelsen - men det var också allt.

Nej - jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag tror att Svenska kyrkan skall ha egen radiokanal och egen TV-kanal och sända egna gudstjänster, bibelföredrag, teologiska diskussioner och annat också. Finnas med när det ordnas föredrag i församlingar och stift runt om i landet. Kristna festivaler och församlingshelger.

Nu skriker väl några av er och säger - Aldrig i livet - det kommer bara att bli lika mjäkigt som allt annat som Svenska kyrkan gör - det kommer bara att bli… (och sen kan ni själva räkna upp det där som ni tycker är så förkastligt med Svenska kyrkan…). Men i min dröm så finns hela spektrat med. Hela mångfalden i Svenska kyrkan kan få speglas.

Och för att återgå till radiogudstjänsten i söndags. För mig var det ingen gudstjänst. Tyvärr. Det var underhållning. Och jag vill ha gudstjänst på söndagarna.

Ur POSKs handlingsprogram:
I hela landet måste det finnas rimliga möjligheter att delta i kyrkans gudstjänstliv och verksamhet.
Foto: Mikael Ringlander (Från sr.se webbsida)

Uppdaterad 7 juli
En insändare med liknande synpunkter.
Kyrkans Tidning: Orgel och psalmsångsstrejk under midsommar>>

Inga kommentarer: