1 juli 2011

Kan jag vara med och lösa problemen?

På söndag åker jag, tillsammans med POSKs ordförande i Växjö stift, Wanja, till Problemfestivalen på Öland.

Det här skall bli spännande - vilka är det som kommer? Vilka frågor är det som kommer upp? Hur kan jag bidra till diskussionen?

Jag ser mycket fram emot vad som kommer att hända.

Just nu pågår också Gotlands kyrkvecka i Visby. 140 personer har samlats för fortbildning och för att prata teologi.

Jag vet några POSKare som är där och jag hoppas att jag så småningom kommer att få rapporter till bloggen.

Det finns alltså arenor där människor träffas för att prata teologi, för att be och fira gudstjänst tillsammans - därför att det finns en önskan om att vara med och ta ansvar för den kyrka som verkar och finns i Sverige.

Runt om i Sverige ordnas också olika läger. Själv åker jag sedan över 10 år tillbaka på ett sommarläger på Hjälmared, många åker på EFS-läger, Credo-läger, OAS-läger, församlingsläger, ungdomsläger, konfirmandläger…

Där träffas människor, läser bibeln, ber, firar gudstjänst, diskuterar, umgås, sjunger och delar tankar och idéer med varandra. Det händer alltså väldigt mycket bra i vår kyrka! Men hur märker vi detta i diskussionerna? Hur märker vi detta i kyrkomötet - Svenska kyrkans högsta beslutande organ, som tar beslut om Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära?

Kanske kan jag få något svar efter problemfestivalen?

1 kommentar:

utsiktlivet sa...

Problem i kyrkan, är rädslan för att stöta sig mot den sekulära föreställningen att kyrkan skall finnas, men inte visa att den är religiös. -Krångligt värre!