28 mars 2011

Tror på kyrkan men inte på Gud


Tidningen Dagen hann ställa en fråga till den nye S-ledaren Håkan Juholt. Om han tror på Gud. Jag gissar att den frågan också hänger samman med att Håkan Juholt för inte så länge sedan valde att åter gå med i Svenska kyrkan.

Men svaret som reportern får är
- Jag har ganska nyligen återvänt till Svenska kyrkan. Jag tror inte på Gud, men jag tror på det kyrkan gör.
Han hänvisar till sin farmor som var med både i socialdemokraterna och Svenska kyrkan - men när hon behövde stöd så var det prästen som satt och höll henne i handen.

Bloggaren Stillsam gör jämförelsen:
Kyrkan kan man tro på, men inte Gud. Som om en kyrka kunde existera utan tro och utan Gud och utan tro på Gud. Att tro på kyrkan är som att tro på andras tro. Det är fint så. Lite vackert sagt. Snällt. Nästan som att påstå att man tror på Arbetarpartiet socialdemokraterna men inte på partiprogrammet. Vilket inte verkar så klokt. Egendomligt, rent av.
Jag tänkte samma sak. Hur kan man välja att tro på själva organisationen när man inte tror på idéen eller tanken bakom? Utan Gud skulle vi inte vara kyrka.

Stillsam funderar vidare:
Nu hoppas jag att partiordförande Juholt tror så mycket på kyrkan att han ser till att låta den vara kyrka på egna villkor. Att den får fatta sina egna beslut. På teologisk grund. Utan diktat från partierna och deras ledare. Tänk om man inom partierna äntligen kunde sätta sådan tilltro till Svenska kyrkan att den fick klara sig utan partistöd!
Ja! Säger jag! Tänk om socialdemokraterna kunde se att engagemanget i Svenska kyrkan inte skall styras av deras parti utan av deras personliga engagemang i Svenska kyrkan! Bort med all partipolitik i Svenska kyrkan! Låt partipolitiken bli en 100-årig parentes.

Under kongressen har kyrkomöteskollegan Marta Axner, socialdemokrat, präst och forskare på Uppsala universitet bloggat från kongressen. Läs hennes blogg här>>

Jacob Sunnliden funderar vidare på Junholts uttalande. Juholt tror på kyrkan>>
Stillsam funderar också på Juholts uttalande: Juholt gillar kyrkan>>
Tidningen Dagen: Juholt: Jag tror inte på Gud men på kyrkan>>
Per Westberg: Håkan Juholt gick med i Svenska kyrkan>>

Foto: Klas-Herman Lundgren. S-kongressen 2011

2 kommentarer:

Per Westberg sa...

100 årig parantes? Då får man nog vänta ett tag till.

Jag tycker inte att vi andra ska tala om andra uttrycker sin tro på rätt sätt. Svenska kyrkan är ingen bekännarkyrka. Det är en bekännelsekyrka.

Om vi talar om vad människor ska tro för att vara godkända kommer sökaren aldrig att komma till tro på Jesus Kristus.

Carina Etander Rimborg sa...

Per
Det är helt rätt - vi är en folkkyrka som inte kräver bekännelse för att vara med. Det skriver också POSK i sitt handlingsprogram:

"Svenska kyrkan är en folkkyrka, en öppen kyrka som har ansvar för alla som bor i landet och därför inbjuder alla att delta. En kyrka som inte kräver personlig bekännelse av sina medlemmar, måste för att behålla sin identitet ha medarbetare som är förpliktigade till kyrkans lära genom vigning till biskop, präst eller diakon. "

Det är också helt rätt att varken jag eller någon annan kan berätta vad någon annan tror - men här har ju Juholt själv uttryckt sin övertygelse och svarat på en fråga.

Men, som min dottern sa när vi talade om detta, så är det bra att han vill vara med i kyrkan och att han stöttar det som kyrkan gör.

När det gäller den 100-åriga parentesen så behöver vi förhoppningsvis inte vänta så länge. Vi räknar från 1932 - men förhoppningsvis, som sagt, så kan det gå fortare än så.
http://www.posk.se/viewNews.do?NewsID=0378