28 mars 2011

Lunds stiftsPOSKs kyrkodag

I lördags var jag på besök i Höör, Lunds stift, och POSKs kyrkodag som de ordnade på vackra stiftsgården Åkersberg.

Jag missade tyvärr första programpunkten, pga mina tågtider, där Ulf Kullenbok berättade om kyrkokansliets förslag till hur classifieringen skall delas upp i statistikdatabasen.

Jag förstod efteråt att det var många frågetecken till vad kyrkokansliet egentligen hade hittat på. För det nya systemet kommer att påverka församlingarna och dess arbete. Man kan ju undra om kyrkokansliet har haft någon dialog med församlingar och samfälligheter innan detta förslag skickades ut.

När jag kom fram hade Lena Petersson (bilden), lärare på pastoralinstitutet i Lund precis börjat berätta boken med ny mässmusik, Gudstjänstsång, där hon varit projektsekreterare.
Du kan se och höra en del av presentationen här. (Ber om ursäkt för den usla kvaliteten)


För dig som vill höra mer om den nya mässmusiken och hur remissen skall se ut, kan komma till Kyrkodag Väst den 9 april i Skövde. Läs hela programmet här>>

Sen pratade jag om POSK och om sociala medier och vad som är på gång under resten av mandatperioden. Vi har 902 dagar kvar till nästa kyrkoval (räknat från 28 mars)!

Under eftermiddagen kunde man få välja olika grupper och få mer fördjupning och dagen avslutades med mässa i det vackra Frihetens kapell, där vi också fick tillfälle att återigen använda oss av den nya mässmusiken.

Så bra och så viktigt att få träffas tillsammans så här! Dela erfarenheter, dela glädjeämnen och funderingar. Få information om vad som är på gång. För alla aktiva POSKare, oavsett hur aktiv man är, så är det guld värt att åka på dessa gemensamma dagar som ordnas.

Nästa chans har du alltså den 9 april när det är kyrkodag Väst i Skövde. Passa på att höra mer om den nya mässmusiken samt få den första rykande färska rapporten om vad strukturutredningen kommer att presentera för förslag! Läs hela programmet här>>

Inga kommentarer: