1 feb. 2011

Mindre pingis och mer bibel

I tidningen Dagen läser jag om sydkoreanen Kim Kihos, som vid en utbildningsdag i söndags, skickade följande budskap till Svenska ungdomsledare i kyrkan - spela mindre pingis och läs bibeln mer.

Dagen: "Spela mindre pingis och läs Bibeln mer">>

Min son var med under denna utbildningsdag. Han kom hem och berättade att någon från Korea hade varit där och sagt att man skulle läsa bibeln. Så budskapet gick väl fram, även till en femton-åring.

Jag tror att Kim Kihos sätter huvudet på spiken. Det gäller att vara relevant och att ge ordentlig "mat" när människor söker. Självklart skall detta kombineras med rolig gemenskap, med lek och pingis. Men det måste alltid handla om den innersta kärnan - om anledningen till varför vi är kristna.

Och jag skulle säga att detta inte bara gäller ungdomsgrupper. Hur många kan med allvar säga att predikan i söndags gav mig "mat" för veckan som kommer, andlig "mat" så substantiell att jag växer som kristen?

I Svenska kyrkan är det inte vanligt att man har med sig bibeln till kyrkan och följer med i texterna under en predikan. Det är inte vanligt att prästen hänvisar till olika bibelställen (åtminstone inte i de kyrkor som jag brukar besöka) och hjälper oss att läsa, tolka och brottas med texterna. Jag tror att vi behöver mer av detta.

I POSKs handlingsprogram:
Bibel och bekännelse är grundläggande och omistliga för Svenska kyrkans identitet. Liksom i kristenheten i övrigt ryms inom Svenska kyrkan och därmed inom POSK skilda syner på hur bibeln och Guds fortsatta uppenbarelse ska tolkas i vår tid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte uttala mig om hur det är i andra församlingar, men hos oss i Bjuråker-Norrbo funkar det så här.

Berättar den som hälsar välkommen (ofta en kyrkvärd) vad dagens tema är, på vilken sida i psalmboken dagens texter finns. Alla predikningar utgår från dessa texter. Så fungerade det också i Badelunda församling i Västerås.

Carina Etander Rimborg sa...

Hej Leo
I de församlingar där jag går i gudstjänst så fungerar det också så. Man använder psalmboken med evangelieboken.

Men jag tänkte på bibeln, det är inte vanligt att ha med sig sin bibel i gudstjänsten. Det är inte vanligt att prästen hänvisar till olika bibelställen, församlingen slår upp och man läser. (förutom i frikyrkan?)

Jag skulle vilja ha mer bibelställen, tolkningar och hänvisningar till vad det kan betyda för mig i mitt vardagsliv. "Så här står det i bibeln, det betyder det här, för oss i vår församlingen så betyder det…"