31 jan. 2011

Dopet - i Belgien vill man avdöpa sig

Efter de fruktansvärda pedofil-skandalerna inom Katolska kyrkan har flera medlemmar i Belgien begärt att få bli av-döpta.

Nu skall jag avslöja min dåliga teologiska kompetens, men det här känns väldigt konstigt. Det går väl ändå inte "av-döpa" sig? Är man döpt så är man, eller hur?

I nyhetsbyrån AFP och i tidningen Dagen framgår det att det handlar om att man ber att få bli struken ur dop-registret i katolska kyrkan och därmed kan man inte bli vigd eller begravd inom kyrkan. Man går helt enkelt ur kyrkan. Men jag fattar inte riktigt hur katolska kyrkan sedan ser på dopet och om någon skulle ångra sig senare. Blir de bara registrerade igen då - eller skall de döpas om?

Jag vill minnas att vi som lutheraner och Svenska kyrkan inte tror på omdop.

Vad gör vi om människor börjar komma till Svenska kyrkan och säga att de inte vill vara döpta längre? Att gå ur Svenska kyrkan är ju inga problem - men dopet har man alltid med sig.

sr.se Sveriges radio: Många vill "av-döpa" sig efter pedofilskandal>>
Dagen: Många vill "av-döpa" sig efter pedofilskandal>>
AFP: 'De-baptism' in Belgium in wake of child abuse scandal>>
Luthers stora katekes - Fjärde delen om dopet>>
Uppdaterad 2011 01 31 kl 20.00
Anders Göranzon blogg Moruti; Avdop>>
Anders Göranzon säger att dopet är som en vaccination - det kan inte göras ogjort.
Kyrkans Tidning: Belgare vill "av-döpa" sig efter pedofilskandal>>

1 kommentar:

Anonym sa...

Sist jag kollade så vägrade katolska kyrkan låta folk gå ut ur kyrkan