Det är också därför som predikotävlingen annonseras i Svenska kyrkan - den skrev jag om här>>
Så här står det om den kommande kampanjen på Svenska kyrkans intranät:
Det finns en mängd material som församlingarna kan beställa inför sina fastekampanjsaktioner. Det finns gudstjänstmaterial, Livsloppsmaterial, insamlingsmaterial, artiklar, bilder, barn- och ungdomsmaterial - allt som har koppling till fastekampanjen.Fastekampanjen är en av Svenska kyrkans största årliga insamlingskampanjer och återkommer varje år vid samma tidpunkt: fastlagssöndagen – palmsöndagen. 2011 börjar kampanjen den 6 mars och avslutas den 17 april. Temat för kampanjen är "Allt för att utrota hungern" och målet är att samla in 45 miljoner kronor. För att nå insamlingsmålet krävs det att vi tillsammans, i alla stift och församlingar, gör allt vi kan för att samla in pengar. All kreativitet och alla goda idéer kommer att behövas!
De senaste tre åren har fastekampanjen handlat om klimat med fokus på vatten och överlevnad. Från och med 2011 startar ett nytt tema som handlar om rätten till mat. Under de tre åren 2011-2013 kommer olika inriktningar att kopplas till frågan, 2011 handlar det om klimat och jordbruk och de klimatförändringar som påverkar fattiga människors möjlighet att få tillgång till mat.Rätten till mat är ett naturligt och aktuellt tema då många av de projekt som Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete stödjer utgår från frågan. Alla människors rätt att äta sig mätta är också en fråga som skapar ett stort engagemang.
Under fastekampanjen är ombud och anställda runt om i Sveriges församlingar aktiva - kollekter tas upp, aktioner, basarer, bössinsamlingar och konserter arrangeras. Marknadsföring i extern media och PR-arbete är även viktiga aktiviteter under perioden. Genom att utnyttja den tid på året då det internationella arbetet syns som mest, både i lokala kyrkosammanhang och i media, är det också ett tillfälle att rekrytera nya givare.
I POSK handlingsprogram står det:
Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK ser positivt på att de administrativa kostnaderna helt överförs till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige.
Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt. Genom opinionsbildning bör pastoraten stimuleras att anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar