14 jan. 2011

Behöver kyrkan en mediestrategi?


Kyrkan behöver en mediestrategi, ja, det säger Roger Arnfjell entreprenör inom den kristna mediebranschen i tidningen Dagen. Kristen mediestrategi kyrkornas ansvar>>

Han säger att fler och fler samfund har lagt ner sina tidningar, TV och radiokanaler. Detta lämnar fältet fritt för den sekulära världen att bestämma hur kyrkan ser ut.
När kyrkan inte berättar om sig själv för människor utanför kyrkan kommer både budskap och bilden av kyrkan hos dessa människor få sin näring nästan enbart i vad som skrivs i sekulär media.
(…)
Det är inte logiskt att de kristna medieföretagen i Sverige ensamma ska ha ansvaret och initiativet att producera ett budskapsorienterat eller konfessionellt medieformat. Naturliga begränsningar som villkor för presstöd, ekonomi, vinstmål och annat gör att det är svårt om inte omöjligt för medieföretagen att själva finansiera missionssatsningar.

Egentligen är detta en självklar del av kyrkans uppdrag och borde rimligtvis budgeteras löpande som en del i rytmen för kyrkans liv. Risken finns att om inte kyrkorna och samfunden sätter agendan för medieområdet både vad gäller riktning och utsträckning kommer den kristna rösten att sakta krympa i relation till en minskande krets betalande lojala prenumeranter av våra kristna tidningar.

Jag, personligen, har flera gånger propagerat för att Svenska kyrkan skulle ha en egen radiokanal och en egen TV-kanal.(har bland annat flera gånger motionerat om detta i kyrkomötet). Jag tror nämligne att mycket föder mer!

Jag tror att det är jätteviktigt att vi finns i kanaler där vi själva kan sätta upp gränser, riktlinjer, debatter och annat. Jag är övertygad om att detta skulle generera ännu mer debatter även i andra kanaler.

Om Svenska kyrkan har egen radio och TV-kanal så kan det sändas riktiga morgon- och aftonböner, gudstjänster varje söndag, bibelstudier, debatter, program som rör viktiga frågor för kyrkan. Ansvaret kan ligga på de olika stiften - eller till att börja med hos de församlingar som redan har ett inarbetat koncept.

Roger Arnfjell påstår att det skulle kosta 3 miljoner att nå alla svenska hushåll med en tidning på 16 sidor. Jag tycker att det låter väldigt billigt och ställer mig något frågande till den siffran.

Men för församlingar inom Svenska kyrkan finns ju alltid möjligheten att använda sig av AMOS, en tidning med journalistiskt material och där församlingarna kan producera egna sidor med lokalt material.

3 kommentarer:

Roger Arnfjell sa...

Nu har jag räknat tryckkostnader och distribution. Man kan trycka en 16-sidig tidning för under 50 öre styck. Det är 4,6 miljoner hushåll. Om man distribuerar 2 miljoner med direktreklam kostar det cirka 2 miljoner kronor. Resten delas ut av kyrkorna. Så räknar man in annonsintäkter på det.
mvh Roger Arnfjell

Anonym sa...

Nu är kanske varken Amos eller Kyrkans tidning av den kvaliteten att det är så lätt att använda när man vill "missionera". Så särskilt uppbyggliga är de kanske inte, varken Amos eller "torsdagsdepressionen".

Carina Etander Rimborg sa...

Hej Anonym
Jag kan hålla med dig om att Kyrkans Tidning inte är en uppbygglig tidning - det är väl heller inte dess syfte. De har ett helt annat uppdrag.
AMOS tycker jag har genomgått en förändring. De artiklar och texter som finns där kopplar på ett betydligt bättre sätt till de existensiella frågorna. Vad som är uppbyggligt eller inte kan vi säkert diskutera länge - men AMOS ger en bra öppning för samtal. Tyvärr är det sällan församlingarna använder sig av den "dörröppnaren" och fortsätter de djupare samtalen med de intresserade.