2 dec. 2010

Rent hus nästa vecka?


Frågan om förtroendet för ärkebiskop, generalsekreterare, kyrkostyrelse och alla andra kanske (trot den som vill…) läggs upp på bordet nästa vecka när kyrkostyrelsen träffas.

Jag har inte fått någon papperstidning av Kyrkans Tidning idag, och kommer därför inte att kommentera någon av de artiklar som står i den. Men på Brygubbens blogg>> finns de flesta uppdateringar när det gäller ärendet, samt bra länkar till andra bloggare och träffsäkra analyser. Du kan också läsa Brygubbens senare blogguppdatering här>>

Leo Hotter (ÖKA) har också kommenterat händelserna här>>
Stillsam: Lars B Stenström kommenterar också här>>

Jag vill bara kommentera en sak. Ett förtroende försvinner inte genom en enskild händelse. Särskilt inte i det här fallet. Som den minnesgode kanske kommer ihåg så har det varit stora omvälvningar på informationsavdelningen förut. Det har också gjorts andra förändringar i Kyrkans Hus som jag skulle gissa hänger ihop med det sviktande förtroendet.

Men som jag skrev igår - jag hoppas verkligen att alla kort läggs på bordet när styrelsen träffas nästa vecka och att det blir en rejäl julstädning.

Jag tycker fortfarande att det är pinsamt att Svenska kyrkan behöver betala över nio miljoner till dessa tre chefer. Men kyrkan lyder under samma arbetsrättsregler som de flesta företag - och då blir det så här. Tyvärr!
För som Storasyster i vassen skriver på sin blogg>>

By the way...

...så skulle kan kunna borra minst 43 brunnar i Liberia (enligt Svenska Kyrkans Webshop) för samma summa som de utköpta cheferna på Kyrkans Hus fått i avgångsvederlag. Eller, för den delen 1373 solpaneler i Indien.

Inga kommentarer: