15 sep. 2010

"Jag är inte mesig!"

Vi är inte mesiga - vi är modiga som vågar lägga våra liv i Guds händer och utföra det uppdrag som vi har fått.
Så skriver Hannah Kroksson, vice Förbundsordf. Svenska Kyrkans Unga, på Svenska kyrkan Ungas blogg och du kan läsa hela blogginlägget här>>

Hannah har varit och lyssnat på Elisabeth Gerle när hon diskuterar sin nya bok "Farlig förenkling - om religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanisterna" med humanisternas Christer Sturmark. (på ABF) (här kan du läsa vad Sturmark skriver om boken på humanisternas blogg>>)

Och Hannah var arg:
Sturmark gick så långt ikväll som att säga att han skulle kunna tänka sig att gå med i Svenska kyrkan. Han är inte alls intresserad av Gud - men det tror han inte heller att vi är så det är ju inga problem?

Jag blir förbannad när någon säger att jag är något jag inte är. Christer Sturmark säger att jag är mesig. Att min kristna tro inte riktigt finns och att det vore bättre om jag bara insåg det.

Det han då inte förstår är att jag är väldigt stolt över min kristna tro - att jag tror på att Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga kan göra fantastiska saker för många människor när tro får bli handling.
Heja Hannah - heja Svenska Kyrkans Unga säger jag!

Uppdaterad 17.00
Kyrkans Tidning skriver om utfrågningen här>>

Inga kommentarer: