16 sep. 2010

Torsdag morgon med tidningen

Torsdag morgon och jag gör som jag brukar - efter frukosten när familjen försvunnit till sina olika aktiviteter sätter jag mig med Kyrkans Tidning.
Nu fanns inte alla de nyaste artiklarna på webben, vi får hoppas att de kommer under dagen.

Idag kan jag läsa om barnhospicet som öppnat på Ersta (sid 6) som jag också skrev om här>>.

Jag läser också en stor annons från Verbum (sid 9) om Julboken som var tänkt att komma till denna julen men som istället kommer 2011. De uppmanar församlingarna att avsätta pengar i budgeten så att man kan köpa in boken och sen är tanken att man skall kunna dela ut den i församlingen. Detta har varit en fråga som varit uppe i kyrkomötet många gånger. På kyrkostyrelsen förslag så beslutade kyrkomötet till slut att det inte fanns pengar till att Svenska kyrkan stod för tryckning och distribution av boken. Nu står Verbum bakom boken och den kan säkert bli en bra kontaktyta i församlingarna. Som Verbum skriver i sin annons - "Julboken till alla hushåll i hela Sveirge är en manifestation för julens verkliga innehåll som hörs och märks i bruset."
Läs mer om boken här>>

Söderby-Karls i Uppsala stift skulle få biskopsvisitation och förbereder sig på olika sätt. (sid 14) Hur de där visitationerna ser ut i våra tretton stift är väldigt olika. Jag skulle önska att biskoparna diskuterade detta i biskopskollegiet och kom fram till en minsta gemensamma nämnare. För det betyder mycket för församlingen att få en visitation, och jag tror att det är en viktigt kontaktbindare i stiftet. (den här artikeln står under rubriken Jobbet&Du - men på webben finns det inga artiklar under den rubriken som är äldre än 12 maj 2010)

Jag läser också intervjun med Göran Hägg (sid 16) som har skrivit boken "Gud i Sverige". Det verkar vara en spännande bok som jag ser fram emot att läsa. En bok som beskriver Svenska kyrkans historia under många hundra år - kan säkert ge många nya vinklingar. Inte heller denna artikel hittar jag på webben.

Men på webben hittar jag informationen om att man kan följa Kyrkomötet, som startar v 39, på sin iPhone, på webben, twitter och facebook. Den artikeln kan du i alla fall läsa här>>

Dessutom står det en massa fler spännande artiklar, inlägg och debatter samt reportage som är berättar om livet i Svenska kyrkan.

Inga kommentarer: