25 juli 2010

Påfyllning - växandets tid


Jag har semester.

Det är alltid trevligt och för elfte året i rad började semestern med att familjen åkte på Credos sommarläger på Hjälmared.

Det är ett läger som börjar på onsdag eftermiddag och slutar på söndag efter gudstjänsten och lunchen. Under dessa knappt fem dagar när man umgås, får alla vuxna bibelföredrag på förmiddagarna medan barnen är tillsammans med barnledarna och leker samt får egen undervisning. På eftermiddagarna är det mycket fri tid som kan ägnas åt badning, samtal, sportaktiviteter eller så finns det möjlighet att gå på föredrag om olika saker.

På kvällarna är det en alldeles särskild aftonbön för barnen och sen går de riktigt små barnen och lägger sig. De äldre barnen är med sina barnledare och vi vuxna går på kvällsföredrag. Kvällarna brukar avslutas med lovsångsgudstjänst eller mässa. Mellan alla dessa aktiviteter så äter vi underbart god mat i matsalen.

Detta har för mig de senaste tio åren varit en kraftkälla. För här har jag fått. Bara fått. Jag har inte behövt göra någonting mer än att vara där. Och jag har kunnat lyssna till bra bibelföredrag, i lugn och ro. Det har alltid funnits möjlighet att gå till samtal eller själavård för de som vill det.

Jag tror (och hoppas verkligen) att vi alla kristna har liknande påfyllningsstationer. För, för mig, som aktiv i en församling och de senaste tio åren också som bland annat ordförande i ett kyrkoråd, har det varit så underbart att bara få hämta kraft. Och jag har också under dessa dagar fattat beslut som har påverkat mitt kyrkliga liv.

Sen är det inte alltid roligt när man skall åka. Jag har varit trött, sur eller bara grinig. Att behöva umgås – blää, alla andra är så kristna – blää, alla andra har det så mycket bättre – blää…

Men det har inte spelat någon roll, trots att jag inte alltid varit på topphumör vare sig när jag kom eller åkte, så har jag alltid fått en påfyllning som har varit viktig.

De senaste sex åren har jag hittat min nisch på lägret. Jag ansvarar för bokbordet. Och det är inte för att jag är en hejare på att läsa andlig litteratur – för det mina vänner – är något av det tråkigaste och svåraste jag vet. Som tur är har många av de andra deltagarna på lägret läst olika böcker och rekommenderar och berättar och på det sättet delar med sig.
Sen är det väldigt skönt att fixa med bokbordet, för då kommer alla till mig och jag får träffa dem och prata med dem i lugn och ro över en bok (som jag oftast inte läst).

Oavsett var du hittar din påfyllnadsstation - ett församlingsläger, OAS, Retreat, Familjeläger eller vad det kan vara - se till att du hittar ditt kraftställe! Där du får vila inför Jesus fötter och bara bli påfylld.

Du behöver inte bli euforisk eller himlastormande lycklig - men du som jag behöver påfyllning, en rejäl påfyllning. Och är du som jag förtroendevald så är det jätteviktigt att fylla på med bibelkunskap och ställa in riktningen för sitt arbete i Guds rike.

Inga kommentarer: