16 juni 2010

Svenskarna - ett bedjande folk


I dagarna har det kommit en rapport om den bönesite som finns på Svenska kyrkans webbsida. Hela 2010 är bönens år och den interaktiva bönesidan startade inför kyrkovalet 2009 och ligger fortfarande kvar.
I början var den nästan 10000 personer träffar om dagen, som gick in och skrev eller läste böner. Nu ligger det på stadiga 100-200 träffar per dag.

Folk skriver och tackar Gud, och ber om hjälp.

Många ser Gud som en kompis säger Mikael Hansson som har skrivit rapporten.

Läs artikeln i tidningen Dagen här>>
Läs artikeln i Kyrkans Tidning här>>
Det är fascinerande att bönerna är så personliga, så nära och så mycket relaterat till vänner och familj. Jag har sökt på stora händelser som inträffat men inte hittat mycket. Kyrkan kan lära sig mycket genom att analysera bönerna, kyrkan kan också dra in dem i gudstjänstlivet, säger Mikael Hansson.
Det riktas också kritik på kyrkokansliet, från församlingarna, i rapporten.
Inför rapporten gjorde Mikael Hansson intervjuer med 20 av de största församlingarna i landet. Bara tre av dem berättar om bönewebben på sin lokala startsida på nätet. Flera av de anställda och förtroendevalda riktar kritik mot Svenska kyrkans nationella nivå. De sa att de behövde hjälp från den för att kunna bidra i marknadsföringen av bönewebben.
- Jag tycker att församlingarna borde se över hur man använder webben och hur den kan vara ett verktyg för att stötta människors samtal med varandra. Bönewebben är ju en sån plats, säger han.
Rapporten kommer samtidigt som nio kyrkor i Europa samlas i Sigtuna för att diskutera hur kyrkan skall finnas på internet. Det är  European christian internet conference.
Peter Reinmann från Tyskland berättar:
- Vi är ett fyrtiotal personer från nio europeiska länder, som samlas för årets internetkonferens. Vi diskuterar kyrkornas närvaro och arbete på internet. Den första konferensen hölls 1996 i Tyskland och sedan dess har vi varit i olika länder, i år är vi i Sverige.
- Vi som kyrka har ett budskap som vi vill sprida. Vi har diskuterat om kyrkorna egentligen bör presentera det budskapet på sina egen webbplatser, eller om vi bör försöka sprida det även på andra webbplatser, överallt. Det är egentligen en strategifråga. Det finns ju inget rätt eller fel svar, men det verkar som att de flesta tycker att vi borde utnyttja alla de kommunikationsvägar som finns.
Läs Kyrkans Tidning här>>

I POSKs handlingsprogram står det:
POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.

Inga kommentarer: