17 juni 2010

Dödshjälp eller livshjälp? #5

I Kyrkans Tidning läser jag om CPCE, Community of Protestant Churches som håller på att sätta samman ett dokument om dödshjälp och hur protestantiska kyrkor skall förhålla sig till detta, målet är en gemensamt ståndpunkt om dödshjälp.

Läs artikeln här>>
- Den gemensamma ståndpunkten ska hjälpa de kyrkliga ledarna med en teologisk orientering i frågan om dödshjälp. Den ska också kunna vara en hjälp i politiska processer. Materialet kommer även att innehålla konkreta exempel på hur kyrkorna kan se till människor i utsatta situationer. Det säger Thomas Flügge, pressekreterare vid CPCE i Bern, Schweiz. 
Jag har under många år tagit upp frågan om dödshjälp i kyrkomötet. Jag har önskat att Svenska kyrkan skall uttala sig klart emot dödshjälp. Här kan du hitta alla dokument som handlar om dödshjälp bland kyrkomöteshandlingarna>>

2003 ställde jag en fråga i kyrkomötet och fick svaret från kyrkostyrelsen där de säger
Frågan om dödshjälp är svår och känslig på olika sätt. Även om man tar sin utgångspunkt i respekten för människovärdet och motsätter sig aktiv dödshjälp kan till exempel olika gränsdragningsproblem aktualiseras. Det är viktigt att Svenska kyrkan deltar i samtal inom detta område. Att medverka i sådana samtal kan vara minst lika angeläget som att utforma officiella dokument med färdiga svar. Detta förutsätter emellertid både en förtrogenhet med vårdens villkor och verklighet och en teologisk och etisk reflektion. Kyrkostyrelsen strävar efter att säkerställa att den kompetens som behövs för att delta i samtalet finns till hands även framgent.
Eftersom Svenska kyrkan inte är fullvärdig medlem i CPCE, utan bara har observationsstatus, så gissar jag att Svenska kyrkan inte kan påverka detta dokument så mycket. Men eftersom Svenska kyrkan har lovat att följa frågan hoppas jag verkligen att detta görs.

Jag inser också att detta är oerhört komplicerat, men det är därför som Svenska kyrkan måste vara med i debatten och föra de inomkyrkliga teologiska diskussionerna. I september har CPCE sagt att de skall ha dokumentet färdigt - det kan kanske vara lämpligt för mig att ställa en ny fråga på kyrkomötet hur Svenska kyrkan ser på saken.
 



Inga kommentarer: