19 maj 2010

Testamentet på nätet


Kyrkans tidning berättar att Svenska kyrkan har utvecklat och släppt ett datorspel som skall lära konfirmanderna om Gamla testamentet.

I artikeln i Kyrkans tidning kan vi läsa:
Spelet är tänkt att kunna användas i konfirmandarbete. Henrik Engström berättar att man får en god överblick över kronologin i gamla testamentet.
– Jag har testat det tillsammans med min sjuårige son hemma. Och han har blivit bibellärd på köpet, åtminstone vad gäller karaktärerna. Han pratar ju om dem som vilka andra spelfigurer som helst, som han intresserar sig för, säger Henrik Engström.
Tja, jag skulle gärna vilja höra några konfirmander uttala sig om spelet.

Ni kan gärna få skicka hem ett exemplar till mig så kan jag testa det på min 16-åring och min 14-åring som är vana spelare. Efter det kan jag uttala mig om det är något som kommer att göra succé. Att testa det på en vuxen och en 7-åring verkar inte tillförlitligt tycker jag.

Dock är själva idén tilltalande. Jag tror att vi måste fortsätta att berätta de stora berättelserna. Och gamla testamentet är också i många fall gemensamt för de tre stora religionerna, vilket är positivt.

Testamentets webbsida>>
Svenska kyrkans webbsida>>
Tidningen Dagen>>
Kyrkans tidning>>
Tidningen PC för alla>>
GP - Teknik och trender>>

The Testament på Facebook - där kan du se trailer>>

POSK säger om barn och ungdom:
Känslan av samhörighet med Svenska kyrkan beror mycket på de kyrkliga kontakterna under barn- och ungdomstiden. Konfirmationsseden viker och de ungdomar som idag väljer att konfirmeras är i minoritet. POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.

Inga kommentarer: