19 maj 2010

Inget kundfokus? Även i Svenska kyrkan?

Morgonen har jag tillbringat på ett frukostträff med Preera, Volvo IT och Fortos.

De tre har tillsammans gjort en stor studie över hur Svenskarna ser på sig själv, Sverige 2010+. En uppföljning av den studien de gjorde förra året. Nu har jag inte hunnit titta igenom hela studien, utan bara fått en snabb genomgång - men det som var signifikant för studien var att det totalt saknas kundfokus i samhället och företagsvärlden. Det var inte bara så att det låg lite lägre än allt annat - det låg JÄTTElågt, långt i botten.

De som har bearbetat studien har också myntat ett nytt begrepp - nånannanismen - det vill säga - nån annan skall göra det…

Svenskarna vill ha ett rättvis och ärligt samhälle, man vill vara glad och självständig. Men det är nån annan som skall ordna det. Det var väldigt få som själv ville engagera sig och ta ansvar utanför den egna sfären.

Jag sitter givetvis och tänker på hur vi kan applicera detta på Svenska kyrkan. Och vad som skulle hända om vi gjorde samma studie hos oss. Hmm… väldigt intressant.

Har vi som är engagerade i Svenska kyrkan också samma värderingar? Vill vi att nån annan skall ordna saker? Vill vi inte engagera oss i samhället? Eller finns det andra värderingar, andra prioriteringar? Och om det finns det - hur skall vi i så fall kommunicera ut dem till resten av samhället?

Här kan du läsa hela studien och fundera vidare>>
Här finns också mer information>>

Inga kommentarer: