20 maj 2010

POSK och biskopsvalen #4

Igår hade Linköpings stift nomineringsval. Det finns nu fyra kandidater kvar av de sex som fick över fem procent av rösterna.

Flest röster fick Mikael Mogren, tvåa kom Johan Dahlman (men han har sedan avböjt och hoppat av som kandidat), trea kom Karin Burstran, fyra Peter Lundborg, femma Martin Modéus och sexa kom Cecilia Wadstein (hon har också avböjt och hoppat av).

Jag har lagt upp de datum som jag vet är aktuella i alla biskopsval i POSKs kalender. Kalendern hittar du här>> Jag har också lagt upp en särskild sida med länkar till de aktuella stiftens biskopssidor, den hittar du här>>.

Jag har inte kommenterat valet i Linköping, därför att jag känner mig mycket kluven till resultatet. Och det är högst personligt. Jag tycker att Mikael är oerhört duktig teolog och inspiratör och dessutom en supertrevlig person. Vi sitter i kyrkomötet tillsammans. Så det är därför jag är kluven. Rent egoistiskt - jag vill inte att Mikael skall sluta i vår kyrkomötesgrupp.

Läs Kyrkans tidning om valresultatet>>
Läs Kyrkans tidning här>>
Tidningen Dagen om valresultatet>>

Inga kommentarer: