5 maj 2010

KOM-dagar i Sollentuna #2

Dag två på KOM-dagarna. Idag har vi börjat med ett inspirerande föredrag av vice ordföranden i Friskis och Svettis. En rörelse med 500000 medlemmar och 16000 ideella medarbetare. Han hade mycket spännande tankar och visioner - som skulle kunna överföras på Svenska kyrkan. Han avslutade med rörelse - vi fick två minuter Friskis. Precis som vi brukar börja eller sluta med andakt…



Sorgligt nog (eller inte) så tycker jag redan att vi redan gör mycket av det han föreslår - men vi är fast i våra gamla hjulspår. En sak tar jag i alla fall med mig.

Det är stoltheten. Vi skall vara stolta att vi är medlemmar i Svenska kyrkan! Och det är jag. Jag är stolt över Svenska kyrkan. Jag är också stolt över att jag är POSKare. Och det tänker jag fortsätta vara stolt över. Jag hoppas också att jag skall lyckas förmedla detta vidare till andra. För vi vill ju givetvis att alla våra medlemmar skall vara stolta att de tillhör Svenska kyrkan och därför också vill vara kvar. Och att de känner att de får något tillbaka.

Vi har också fått en genomgång av Svenska kyrkans webbplats och den undersökning som ett företag har gjort. Sammanfattningsvis kan man säga att stiften och nationell nivå måste lyssna på på församlingarna. Det finns mycket man kan samordna - men när våra medlemmar söker information så är det oftast lokal information de söker.

Och då vill jag - återigen - uppmana er till att gå in på era lokala församlingssidor. Se vad som finns för information där, är den aktuell, går det att hitta? Och sen går du in på din lokala POSK-sida på www.posk.se och ser om där din grupp har uppdaterad information.

1 kommentar:

Martin Garlöv sa...

Varje kommande stiftsmöte skulle kunna vara en stolt festival.