4 maj 2010

KOM-dagar i Sollentuna

Just nu är jag med på Svenska kyrkans KOM-dagar i Sollentuna. Här har vi samlats drygt 200 informatörer och kommunikatörer i Svenska kyrkan. Och så några förtroendevalda - i vilken roll jag är här.

Temat för de här dagarna är medlemskommunikation. För er som har twitter så kan ni följa flödet på #svkkom , där kommunikatörer berättar vad de är med om på de olika seminarierna.

Vid borden och på rasterna pratas det Svenska kyrkan, kommunikation och information. Här delas erfarenheter och idéer. Här knyts kontakter och vänskapsband. Många är de jag känner igen från andra kommunikationsdagar, några är helt nya kontakter. (Här är också glädjande att se att det finns en hel del POSKare!)

Det som kännetecknar alla som är med på dagarna, är det brinnande intresset att försöka göra en bra och viktig insats för Svenska kyrkan. Trots att det ser så olika ut och förutsättningarna är så olika - det är små och stora församlingar, heltidstjänster, deltidstjänster. Det finns pengar eller är knapert… det är helt enkelt hela skalan åt alla håll.

Vi vill kunna kommunicera med medlemmarna. Det dessa informatörer och kommunikatörer är duktiga på är hur man möta och kommunicera med medlemmarna. Hur, och vilka olika kanaler vi kan använda för olika målgrupper.

Men det är församlingarna med sina kyrkoherdar och kyrkoråd som måste tala om VAD som skall kommuniceras. Har ni pratat om det i ert kyrkoråd? Har ni någon policy för kommunikation och information? Har ni bestämt er för att satsa extra på någon särskild verksamhet? Backar då informatören upp det?

Jag kommer att tänka på följande meningar ur POSKs handlingsprogram, som handlar om kommunikation bland annat.
  • POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en fri kyrka som vågar tala klarspråk i vårt samhälle och i världen.

  • Svenska kyrkan är en folkkyrka, en öppen kyrka som har ansvar för alla som bor i landet och därför inbjuder alla att delta.

  • Svenska kyrkan har uppdraget att ge vidare sin tro i varje tid och behöver en genomarbetad missionsstrategi som är välkomnande och sändande, där varje människa uppfattas som en gåva och en resurs i församlingen.

  • För en öppen folkkyrka är det angeläget att skapa kontaktpunkter med så stora delar av befolkningen som möjligt.

  • Att stärka känslan av att höra till Svenska kyrkan är en uppgift för alla kyrkans församlingar även i ett mångkulturellt sammanhang.
Idag, den 4 maj 2011 är det 1230 dagar kvar till nästa kyrkoval. Vi har en knapp mandatperiod på oss att visa våra församlingar att vi är bra på att kommunicera med våra medlemmar. Och vi måste bli bättre på att tala om hur vi vill förändra och utveckla Svenska kyrkan så att många fler kan komma till tro på Jesus Kristus och finns en väg in till en levande tro.

Inga kommentarer: