6 maj 2010
Vem bestämmer din församlings budskap?
KOM-dagarna ligger och skvalpar i huvudet på mig. Det var mycket input och intryck. Mycket information och kommunikation. Mycket som var väldigt intressant. Kyrkans tidning skrev om KOM-dagarna här>>
(Bilden är från föredraget om sociala medier. Under KOM-dagarna twittrade många flitigt och du kan hitta twitterflödet under #svkkom)
Jag vill återvända till detta med webbplatserna. Den firma (Web Service Aword) som hade tittat på Svenska kyrkans webbsida kunde, med hjälp av den undersökning de gjort nu och för två år sedan, dra lite slutsatser.
Det som var absolut viktigast på webbsidorna var informationen och att den var lätt att hitta. Telefonnummer, adresser, kontaktuppgifter, gudstjänsttider. Sökverktyget fick inte så bra betyg, men hade blivit bättre sen förra undersökningen.
När privatpersoner går in på Svenska kyrkans webbsida så söker de efter en specifik kyrka (39%), kontaktuppgifter (37%), Församlingsinformation (35%), Annat, dvs gudstjänster, predikoturer, aktiviteter (25%), Nyheter (18%) Musik, konst, kultur (18%) Allmänt om Svenska kyrkan (17%).
Hur mycket av det man söker hittar man då?
Jo, 56% hittar sin information, och det är mycket lågt säger webbundersökningsföretaget. 28% hittar sin information delvis och 16% hittar den inte alls.
Vi fick enkla råd att följa:
1. Ha rutiner för att löpande se över er information
2. Låt inte tomma sidor ligga ute
3. Se över vad ni får för frågor via andra kanaler
(Ett exempel från Kungliga Operan i Stockholm, där man i kundtjänst alltid fick frågan hur man såg scenen från olika platser. Följden blev att de har lagt ut en sida med bilder, en salongsplan, där man har kontrollera hur sikten är från alla platser i salongen. Följden är att dessa frågor nästan helt försvunnit från kundtjänst! Kanske kan vara intressant även för vanliga förrättningskyrkor?)
4. Kvalitetssäkra, låt alltid någon annan läsa din text innan den läggs ut och använd ett språk man känner igen och kan ta till sig.
5. Ta hjälp av användarna, besökarna, att kontrollera innehållet
Företaget hade också reagerat på, precis som personerna som svarat på enkäten, att de olika sidorna ibland såg så helt olika ut. Det är givetvis ett problem. Hur vi kan vara enhetliga och ändå få leva ut vår egenart.
Vad rör detta mig, tänker du nu. Jo, det är viktigt för alla dem som bor i din närhet, att din lokala församling har en uppdaterad webbsida. För det är en viktig kontaktyta med församlingsborna oavsett om de tillhör Svenska kyrkan eller inte.
Vi skall göra det enkelt för människor att hitta informationen om vem som jobbar, var och när. Vilken verksamhet vi har -men också innersida, vad vi erbjuder mer än bara "evenemang" i form av konserter eller träffpunkter.
Tillhör du kyrkorådet så kan du genom att se till att satsning på information finns med i budget och verksamhetsplaner.
Och jag vill särskilt påpeka att det behöver inte vara anställda som gör allt det här jobbet med att uppdatera webbsidorna. Detta är en av de utmärkta uppgifterna som kan ligga på intresserade frivilliga! Det kanske till och med är du?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar