12 mars 2010

Gudstjänstfestival #2


Igår startade gudstjänstefestivalen i Göteborg, Annedals församling. Vi är väl ca 100 personer som är anmälda till de olika seminarierna, betydligt fler kommer det till gudstjänsterna.

Jag har twittrat lite från seminarierna och använder #gfest (började med #gfgbg , men den första är den officiella och den jag kommer fortsätta använda)

Jag började med seminariet med Irma Schultz Keller och Tommie Sewon "När blir en poplåt en psalm"? Paret började med att sjunga Beatles "Help" - och det funkade så bra! Vi fick också sjunga "I´m sailing", en sång som användes mycket i Alla Helgona-mässan där Irma hittade tillbaka till kyrkan för drygt tio år sedan. Seminariet växlade mellan att vi tillsammans med duon fick sjunga samt att de reflekterade över texter och musik. Vi fick också själva, under fikat, skriva egna texter och framföra för de andra deltagarna. Cirka tio personer delade sina texter med oss andra och en hade till och med redan hittat en melodi till refrängen! Tänk så mycket kreativa människor det finns i Svenska kyrkan.

Under den offentliga inledningen på eftermiddagen pratade KG Hammar om mötet. Han talade om mötet som sker i gudstjänsten och vad som kan hindra ett möte. Att traditioner och etiketter kan vara ett hinder.

Han sa att ett riktigt möte uppstår när båda förändras av mötet. Och varje människa är platsen för en Gudsuppenbarelse. (han pratade cirka 40 minuter så detta är inte ens ett försök till sammanfattning!)

Efter den offentliga invigningen fick vi mingla. Jag hamnade bredvid Verbums förlag som också twittrar från festivalen (följ här>>)
Under Irmas seminarie fick Verbum frågan när psalmer i 2010-talet kommer och när vi skall få psalmerna på nätet. Vi fick inget svar och när jag frågade under minglet så fick jag veta att Verbum jobbar på det och diskuterar det. Men det handlar givetvis om upphovsrättsliga frågor som måste lösas.

Idag fortsätter festivalen med fler seminarier. Jag kommer att gå på Martin Modéus "Mänskligare gudstjänst" samt ett seminarium om hur man skapar gudstjänster för och med barn.

Det är så spännande att höra, diskutera och möta människor i dessa seminarier. Jag är förvånad att inte fler har tagit chansen att vara med. Och jag saknar kyrkohandboksgruppen… eller de kanske dyker upp, eller så känner jag bara inte igen dem?

Inga kommentarer: